Remy Richard Martin

Bilde av person
Kan ikke hente personopplysninger fra ekstern kilde

Sammendrag  

Jeg har bakgrunn fra musikkvitenskap og arbeider med analyse og fortolkning, fenomenologisk unders?kelse av musikalsk involvering og etiske sp?rsm?l knyttet til musikalsk erfaring. Jeg er s?rlig interessert i hvordan selvforhold (inkludert agency, eierskap, anerkjennelse og tilh?righet) tar form idet lyttere fascineres av – og involveres i – rytme og musikalsk tid. En kombinasjon av hermeneutikk, fenomenologi og 4E-kognisjon utgj?r det teoretiske rammeverket for mitt forskningsprosjekt som postdok. Mitt p?g?ende arbeid tar opp flere omfattende sp?rsm?l, slike som: Hva er det som gj?r oss i stand til ? oppfatte rytmisk-temporale strukturer som meningsfulle, og hvordan involveres vi i dem p? meningsfulle m?ter? Hvordan kan vi dokumentere slike fenomen p? en tilfredsstillende m?te? Hvordan har det seg at erfaring av selvet i musikalske m?ter (eksistensielle, sosiale og etiske) spiller en rolle

Jeg er medforfatter i den musikkvitenskapelige utgivelsen Rock: The Primary Text: Developing a Musicology of Rock (3. utgave), sammen med professor Allan F. Moore. Boken ble gitt ut p? Routledge i 2019. I min interdisiplin?re PhD-avhandling, veiledet av Professor Allan F. Moore (University of Surrey) og Dr. Nanette Nielsen (Universitetet i Oslo), unders?kte jeg lytteerfaringer med popul?rmusikk med utgangspunkt i musikkvitenskap, fenomenologi, sosial teori, etikk og kognitiv vitenskap.

F?r jeg begynte som forsker ved Universitet i Oslo, underviste jeg og hadde programansvar ved konservatoriet i Leeds, hvor jeg ogs? bisto i utviklingen og gjennomf?ringen av Bachelor-programmet i popul?rmusikk. Jeg underviste b?de i popul?rmusikk og l?tskriving og foreleste samt arrangerte seminarer og workshops i en rekke emner som inkluderte analytiske, kulturelle og kreative perspektiver. I 2018 mottok jeg prisen ?Most Inspiring Teaching? ved konservatoriet i Leeds. Som uteksaminert fra universitetet i Surrey, ledet jeg ogs? der undervisningen popul?rmusikkanalyse og hermeneutikk.

Jeg har v?rt invitert foreleser i musikkpedagogikk p? h?gskole- og universitetsniv? og har i tillegg fungert som ekspertr?dgiver i vurderingen av studieprogram. For tiden er jeg tilknyttet universitetet i Gloucestershire som ekstern r?dgiver. F?r jeg viet meg til studier i musikkvitenskap, spilte jeg gitar og hadde flere jobber som gitarist innenfor rock, pop, folk og country.

Undervisnings

Methods in Music Studies (PhD seminarer, Institutt for musikkvitenskap) 

Emneord: Musicology, Popular music, Music and Philosophy, Phenomenology, Perception, Music Cognition, Ethics

Publikasjoner

Rock:The Primary Text: Developing a Musicology of Rock (3rd Edition)

Image may contain: Musical instrument, Guitar accessory, String instrument accessory, Music, Musical instrument accessory.This thoroughly revised third edition of Allan F. Moore's ground-breaking book, now co-authored with Remy Martin, incorporates new material on rock music theory, style change and the hermeneutic method developed in Moore’s Song Means (2012). An even larger array of musicians is discussed, bringing the book right into the 21st century. Rock's 'primary text' – its sounds – is the focus of attention here. The authors argue for the development of a musicology particular to rock within the context of the background to the genres, the beat and rhythm and blues styles of the early 1960s, 'progressive' rock, punk rock, metal and subsequent styles. They also explore the fundamental issue of rock as a medium for self-expression, and the relationship of this to changing musical styles. Rock: The Primary Text remains innovative in its exploration of an aesthetics of rock.

  • Swarbrick, Dana; Martin, Remy Richard; H?ffding, Simon; Nielsen, Nanette & Vuoskoski, Jonna Katariina (2024). Audience Musical Absorption: Exploring Attention and Affect in the Live Concert Setting. Music & Science. ISSN 2059-2043. 7. doi: 10.1177/20592043241263461.
  • Martin, Remy Richard & Nielsen, Nanette (2024). Enacting Musical Aesthetics: The Embodied Experience of Live Music. Music & Science. ISSN 2059-2043. 7. doi: 10.1177/20592043231225732.

Se alle arbeider i Cristin

  • Moore, Allan F. & Martin, Remy (2018). Rock: The Primary Text: Developing a Musicology of Rock (3rd Edition). Routledge. ISBN 9781472462404. 348 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Nielsen, Nanette & Martin, Remy Richard (2024). Affective framing, care, and (en)action in musical encounters.
  • Martin, Remy Richard; Cross, Ian; Upham, Finn; Bishop, Laura; S?rb?, Solveig & ?land, Frederik (2023). What can one learn from more naturalistic concert research?
  • Martin, Remy Richard (2023). Sensing Contexts: An Audio Walk Through the Nasjonalmuseet.
  • Martin, Remy Richard (2023). Our Aesthetic Categories.
  • Martin, Remy Richard (2023). Ultima Listeners.
  • Martin, Remy Richard (2023). Aesthetic Resonances: Senses of Self in Rhythm, Musical Time, and Space.
  • Nielsen, Nanette; Martin, Remy Richard & Bernhardt, Emil (2023). Entrainment, free will, and musicking: an enactivist perspective.
  • Martin, Remy Richard & Bernhardt, Emil (2023). Entrainment, free will, and musicking: an enactivist perspective.
  • Martin, Remy Richard & Bernhardt, Emil (2023). Entrainment, free will, and musicking: an enactivist perspective.
  • Martin, Remy Richard (2022). Senses of Self in Rhythm and Time.
  • Martin, Remy Richard (2022). Affordance and Autonomy .
  • Martin, Remy Richard (2022). Music and Identity.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 22. sep. 2021 09:36 - Sist endret 17. jan. 2022 18:16