Semesteroppgave – Interaktiv musikk

Emnekode: MUS2830

Elev: Dan-Elias Brevig

 

Problemstilling: Produser et musikalsk stykke som kan fremf?res live. Bruk programmene ”Pure Data” og ”Mobmuplat” som dine instrumenter og lydkilder.

 

 

 

Ide til oppgave

Da Tor Halmrask viste en pd patch som autotunet stemmen, visste jeg at dette var noe jeg hadde lyst til ? ha med i min semesteroppgave. Senere kom jeg p? sangen ”Dare” fra den svenske filmen Metropia og tenkte at dette ville v?rt en ypperlig sang ? gj?re en cover av p? denne m?ten (Metropia-Dare: Youtube). Jeg var ikke helt sikker p? hvordan jeg skulle akkompagnere vokalen, inntil jeg s? eksamensoppgaven til Andre Andersen Blaafat (semesteroppgave – Interaktiv musikk, UiO). Jeg s? for meg hvordan jeg kunne legge inn akkordene til sangen p? forskjellige buttons i mobmuplat og akkompagnere meg selv ved ? trykke p? de forskjellige akkordene. Etter jeg var ferdig med denne programmeringen f?lte jeg at stykket ble litt monotont etter 3 minutter, og jeg valgte ? legge inn en type looper som gj?r slik at jeg kan ta opp hver refreng i forskjellige stemmer slik at siste refreng ville ende opp som trestemt.  Hvordan ting virker, st?r i store deler i PD dokumentene. Derimot her vil jeg si hvor jeg fikk utfordringer og hvordan jeg l?ste det.

 

Det ferdige resultatet er lastet opp p? youtube, og er ? se her:

https://www.youtube.com/watch?v=2Dc4WkV4Y80

Akkorder og Mobmuplat

Da jeg skulle legge inn akkorder i pd, var jeg n?dt til ? vite hvilke frekvenser de forskjellige tonene i hver akkord m?tte ha. Jeg fant frekvensene her (sengpielaudio.com), og laget meg et eget skjema som s? slik ut.

Description: Macintosh HD:Users:Synth000:Desktop:abc Examen interaktiv musikk:Ferdige dokumenter:Bilder :Frekvenser pa? tonene i akkordene.jpg

 

Deretter fulgte jeg videoen til Alexander Refsum Jensenius (Lydsynthese i Pure data) for ? gj?re sinus frekvensene litt mer fyldige med overtoner. Etter jeg fikk til dette s? jeg hvor un?dig stor plass dette tok i dokumentet og l?rte meg hvordan jeg laget subpatches (Subpatches) og gjorde dette for alle akkorder. Mitt f?rste problem var at jeg skrev inn tallene inn i ”number” i PD og fikk dermed et problem med at disse ble til ”0” n?r jeg startet PD p? nytt. ”message” var derimot statisk og jeg kunne linke message til number for ? beholde nummeret etter ny oppstart. Etter akkordene var laget og linket til mobmuplat, fikk jeg et annet problem, og det var at akkorden ikke ville slutte ? spille etter toggel var trykket av. Jeg fant en fin l?sning p? dette her (on/off Switch). Da jeg skulle spille dette inn, var jeg n?dt til ? finne en m?te som gjorde at jeg kunne bruke Ipad mer som en kontroller over mitt tr?dl?se internett fremfor en lydkilde. Dette brukte jeg noe tid p? men fant etter hvert sammenhengen i det hele og fikk rutet det opp p? riktig m?te. Da jeg programerte ble jeg nyskjerrig p? forskjellen mellom h?yre og venstre inlet og fant en god forklaring p? dette her (Hot and cold inlets).

 

Autotune

Patchen jeg tok utgangspunkt i er ? finne her (Autotune).

Denne brukte jeg lang tid p? ? skj?nne, og jeg pr?vde ? f? alt som l? i subpathes ut til mainpatch, uten hell. Der ser ut som at dokumentet er avhengig av de andre pathene i mappen. Jeg trodde lenge at kilden til ? finne ut hvordan jeg kunne f? det autotunede til ? v?re en oktav lysere, befant seg inne i subpatchen sigmundosc~. Dette fordi jeg p? et tidspunkt koblet et nummerobjekt til en av de 18 outlettene. Da fikk jeg mange nummer uvilk?rlig etterhverandre i et meget hurtig tempo og jeg ble fristet til ? sette inn et osc~ objekt til dette tallet for ? se om jeg kunne skj?nne noe. Som du kan h?re og se i mappen ”Video” i filen ”hvorfor mulig sigmundOsc” f?lger p? mange m?ter lyden pitchen i stemmen min. Jeg tok til og med et ”*~ 2” objekt mellom alle disse outlettene til ingen nytte. Da jeg s? ”sineosc~” patchen hadde en tilde i seg skj?nte jeg at jeg m?tte gj?re noe tideligere i signalgangen. Jeg pr?vde ? legge til en ”*~ 2” i leddet f?r som var mellom ”my_lop” og ”mtof” med hell. N? ble stemmen min autotunet en oktav lysere enn normalt. Problemet n? var hvordan jeg kunne velge vanelig autotune eller en autotune en oktav lysere. Jeg satt jo inn et ”*~ 2” objekt og lurte lenge p? hvordan jeg kunne bange dette objektet til ? ikke virke. Etter litt tankekraft banget jeg enten ”1” eller ”2” opp mot et ”*~” objekt fremfor ? finne en m?te ? ugyldiggj?re ”*~2” objektet.

            Jeg ?nsket reverb p? autotuningen siden det l?t ekstremt t?rt og uatmosf?risk uten. Originalsangen b?rer ogs? et stort preg av reverb s? dette var et must (reverb effekt in pure data).  ? programere dette var sv?rt enkelt siden mange av objektene var forh?ndsprogrammerte som forklart i selve autotune patchen.  Etter dette var det bare ? l?re en metode som gjorde at jeg kunne innspille lyd i real-time. Her fant jeg ut dette (writing and recording audio).

 

 

 

Loop/multitracking

 

p? dette punkt f?lte jeg meg p? mange m?ter ferdig med oppgaven. Jeg ble derimot litt inspirert av videoen ” writing and recording audio” til ? gj?re noe mer ut av oppgaven. I videoen ble man vist hvordan man kan spille in en lydsnutt for s? ? spille den av i programmet igjen. Dette ?nsket jeg ? gj?re med refrengene slik at jeg kan synge flerstemt med meg selv.

Description: Macintosh HD:Users:Synth000:Desktop:Screen Shot 2014-11-22 at 03.29.59.png

 

Dette krevde en del tankevirksomhet til ? f? dette til ? fungere. Det jeg visste var at jeg hvertfall m?tte inspille f?rste refreng. P? f?rste refreng er ogs? bangen linket kun til start og stop. I andre refreng ?nsket jeg derimot ? avspille f?rste refreng samtidig som jeg startet en ny innspilling. Siden jeg var n?dt til at dette m?tte skje n?yaktig likt koblet jeg til samme bang b?de til ”tabplay~ (1reff)” og start p? ”tapwrite~ (2reff)”. P? det siste refrenget avspiller jeg da f?rste og andre reff og jeg f?r et trestemt refreng. Jeg var n?dt til ? ha to outputer, siden opptaket var ekstremt d?rligere enn originallyden kunne jeg ikke ha et opptak av et opptak… av et opptak. Lyden ble nesten u gjenkjennbar den tredje gangen.

Pensum

Pensum handler i stor grad av fysiske objekter som man kan modifisere eller gj?re interaktivt med et program. Som hvordan man kan spille musikk med en PlayStation kontroller, motion Tracker, eller hvordan man kan gj?re om en kontrabass til noe elektrisk. Jeg fant allikevel et interessant kapittel som het ”Toward intelligent musical instruments” (Miranda: 219).

            Her st?r det om hvordan man i tidlig 2000-tall pr?vde s? godt det lot seg gj?re ? skape en musiker ut av teknologien. Alts? stykker der ”komponisten” hadde sv?rt liten innflytelse. Videre utviklet man kunstig intelligens og ”haptic interface” som betyr at man kan styre lyd med kroppslige bevegelser. I min oppgave benytter jeg meg av begge. Jeg benytter meg av kunstig intelligens p? den m?ten at PD analyserer frekvensene fra mikrofonen og gj?r de om til tempererte frekvenser somtidig som den holder en viss mengde av ”timberen” i min stemme. Jeg benytter meg av haptic interface ved ? styre akkordene p? en ipad men hendene.

 

 

Konklusjon

 

For den vanlige lytter tror jeg videoen er viktig for at det dette skal ha noen estetisk verdi. Nettop det at alt av lyd kun er tall, satt i system gjennom et program er hva som gj?r dette interessant ? lytte til.  Man kan sp?rre seg om det ville v?rt mer interessant om man ikke hadde autotunet vokalen og brukt mer tid p? kompet.  Dette blir et subjektivt sp?rsm?l og etter min mening beriker det sterke autotuningen sangen i aller h?yeste grad. Det er lett ? h?re at dette er brukt som en effekt fremfor det ? skjule falske toner. Teksten er ganske svulstig i beskrivelsen av hvor s?rt det kan v?re ? ?pne seg for kj?rlighet igjen etter kj?rlighetssorg.  Etter min mening er det interessante i denne l?ten det at man beskriver sv?rt menneskelige og levende f?lelser med et sv?rt elektronisk og sterilt utrykk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kilder

 

 

 

Autotune

            http://www.ee.columbia.edu/~dpwe/e4896/practicals.html#prac08

            Lesedato 22112014

Hot and cold inlets

            http://en.flossmanuals.net/pure-data/ch039_order-of-operations/

            [Lesedato 22112014]

 

lydsynthese i Pure data

            https://www.youtube.com/watch?v=8tu37Z9CFLU&list=UUO_Yw4-      CUPRHb1ghXEXYiGA

            [Lesedato 22112014]

 

reverb effect in pure data

            http://guitarextended.wordpress.com/2012/01/24/reverb-effect-in-pure-data/

            [Lesedato 22112014]

 

 

 

Metropia – Dare. 20112009

            https://www.youtube.com/watch?v=E5p4kCdFkSQ&spfreload=10

            [Lesedato 22112014]

Miranda. R, Eduardo 2006. ?New digital musikal instruments?

            A-R editions, INC. Middleton

 

on/off Switch

            http://stackoverflow.com/questions/24510275/puredata-osc-on-off-switch

            [Lesedato 22112014]

 

 

 

SemesteroppgaveInteraktiv musikk, UiO. xxxx2013

            http://www.uio.no/studier/emner/hf/imv/MUS2830/h13/semesteroppgaver/andre-andersen-blaaflat/

            [Lesedato 22112014]

 

sengpielaudio.com

            http://www.sengpielaudio.com/calculator-notenames.htm

            [Lesedato 22112014]

 

 

Subpatches

            https://www.youtube.com/watch?v=6BfC6ovRRPs

            [Lesedato 22112014]

 

 

 

 

writing and recording audio

            https://www.youtube.com/watch?v=oXE7BvUd8W0

            [Lesedato 22112014]

Patcher