MUS2830 - Interaktiv musikk

 

Problemstilling

I denne semesteroppgaven har jeg tenkt til ? programere en synth i programmet Pure Data. I f?rste omgang skal jeg ikke g? dypt inn i programering av lydkvalitet, klangfarge eller lignende akustiske elementer. Jeg vil i hovedsak fokusere p? ? programere en synth som skal v?re et hjelpemiddel for ? l?re ? improvisere innen en viss toneart. Jeg vil ikke legge vekt p? pedagogiske problemstilinger tilknyttet l?ring, osv. Jeg vil derimot fokusere p? det rent tekniske elementer tilknyttet selve spillingen.

Hypoteser/Ideer

Til ? begynne med hadde jeg en del ideer til hvordan jeg skulle g? l?s p? oppgaven, og ikke minst hvordan jeg kunne designe synthen. Til ? begynne med f?lte jeg at ? programere en patch i PD ville v?re en god idé med tanke p? alle mulighetene det programmet har. Jeg vurderte ? bruke PD-patchen som det endelige resultat og at man kunne bruke synthen direkte fra patchen. Ved n?rmere ettertanke fant jeg ut at det vil v?re upraktisk ? bruke en datamaskin hvis en skal ha mulighet til ? spille sammen med andre. Jeg var ogs? inne p? tanken ? bruke programeringsprogrammet MAX for s? ? lage en plugin til Ableton Live. Hvis jeg hadde vlagt dette vill brukeren i det minste hatt mulighet til ? bruke synthen, men man unng?r fortsatt ikke datamaskinen. I og med at dette prosjektet skulle i f?rste omgang skulle v?re rettet mot nybegynnere kom jeg frem til at en app p? iPhone vil v?re en god idé- B?de fordi den er lett ? ha med seg til en hver tid og kan samtidig veldig enkelt kobles til de fleste h?ytalere. Det at jeg skal holde meg innenfor en toneart vil gi meg mulighet til ? gj?re layout mer ryddig med tanke p? at en kan utelukke en del toner, som jeg da kan fjerne fra keyboardet til synthen. En av de st?rste utfordringene ved denne platformen er at touchskjermen muligens ikke vil v?re det letteste ? h?ndtere n?r det kommer til ? bruke det som et instrument

Fremgangsm?te

Siden jeg ikke skal fokusere s? mye p? hva slags lyd sythen skal lage har jeg valgt ? bygge den opp med additiv synthese fordi det s? ut som en enkel og ryddig m?te ? arbeide p?.

Lyd

Til og begynne med valgte jeg ? kopiere en del av Kristian Nymoens undervisningsmatreale ?7-loopmelodi.pd?, nemlig volumkontrolloen som f?r lyd igjennom throw/catch-funksjonen i Pure Data. P? grunn av at jeg slet med ? bruke den funksjonen i ?vanilla?-versjonen av Pure Data, fjernet jeg bare throw/catch-boksene og koblet synth rett inn i volumpanelet.

Programering av synth

Synthen er som sagt basert p? additiv synthese, og den er ogs? inspirert av undervisningsmatrealet til Kristian Nymoen, ?1-Additive-pd?. Jeg har ikke direkte kopiert synthen, men jeg bruker en rekke ulike oscilatorer med ulike frekvenser og kj?rer dem sammen til en multiplikasjonsboks med tilde. Hver oscilator som til sammen bygger opp synthen er bygget opp slik: en boks med multiplikasjon 1-8 (i kronologisk rekkef?lge), deretter en Osc-boks med verdi fra 100-800 (kronologisk rekkef?lge), og til slutt en boks som ser slik ut [*~ 0.7]. Desimaltallet varierer vilkprlig fra boks til boks, og grunnen til det var at jeg eksprementerte litt med hvordan overtonespekteret skulle se ut. Over alle oscilatorene har jeg i likhet med Kristian Nymoen en nummerboks som justerer grunnfrekvensen.

Det er alts? boksene som sender input til grunnfrekvensen som er selve klaviaturet til synthen. Jeg har 8 tangenter som bygger opp bluesskalaen i A, pluss at jeg i tilleg har lagt til et 7. trinn nederst som dypeste tone. Hver tangent best?r av en Bang-boks som sender informasjon om frekvens inn i grunnfrekvens-boksen. For eksempel har tangent #2, alts? f?rste trinn i skalaen, verdien 440Hz. Dette oppsette f?rer til at synthen vil v?re mono, alts? kun spille én og én tone av gangen. Jeg ser ikke p? det som et problem, b?de fordi dette ikke er ment som et profft instrument, men heller et leket?y/?velsesverkt?y.

For ? kunne f? en fin release-effekt p? synthlyden brukte jeg noe av Kristian Nymoens programering fra ?1-Additive-pd?. Jeg gjorde s? noen sm? forandringer, som for eksempel ? fjerne attack-tiden slik at det ble mer ryddig i pd-patchem og fordi jeg ikke anser det som n?dvendig for denne synthen.

MobMuPlat og design

Jeg har valgt ? bruke MobMuPlat til ? designe hvordan synthen skal se ut inne i appen. Som med alle instrumenter er det en stor fordel at det ikke er vanskelig ? spille p?, og av den grunn valgte jeg ? da lage 8 like store tangenter som fyller hele skjermen. For enkelt ? kunne justere volumet p? synthen la jeg en ?slider? over alle tangentene, slik at de ville v?re minst mulig veien n?r en skal spille. Tangentene fikk hver sin vilk?rlige, kn?sje farge, noe som for meg fikk lay-outen til ? se leken og lett ut. Ideen var da ? skape en lystbetont motivasjon til ? l?re ? leke seg med musikken.

Test og prototype

For ? kunne optimalisere appen med fokus p? nybegynnere lagde jeg f?rst en prototype slik at jeg kunne observere hvordan en nybegynner benytter seg av en slik app.

Min testperson, Oda, hadde med s? godt som ingen musikalsk erfaring og aldri spilt et instrument. Oda hadde ingen forst?else av hva en toneart eller en skala var, men jeg forklarte det slik at tangentene bestod av en rekke toner som har en bestemt klang, og kan brukes til ? spille over noen typer musikk. Jeg sa ogs? det at den f?rste tangenen var syvende trinn i rekka, og at andre tangent var f?rste, og s? at det gikk kronologisk i rekkef?lge helt til siste tangent.

Jeg brukte blues-instrumentaler i A fra youtube.com som komp, og Oda klarte med en gang ? improvisere enkle melodier over. Jeg sa ingen ting om hvordan akkordrekkene i en standard 12-takters blues g?r, og for?verig sa jeg ingenting om hva en akkord er. Allikvel klarte Oda ? harmonisere ulikt til de ulike akkordskiftene, kun p? geh?r. Jeg fikk alts? en idé om at Oda ikke trykket helt vilk?rlig p? tangentene, men at hun spilte med ?ret.

Konklusjon

I all hovedsak er jeg forn?yd med resultatet av synthen. Mitt ?nske var i all hovedsak at det skulle v?re et verkt?y med mulighet til ? inspirere nybegynnere til ? fors?ke ? imrpovisere og leke seg med musikk. De lekne og litt barnslige layouten synes jeg gav et inntrykk av at produktet er enkelt ? h?ndtere. S? enkelt at et barn kunne gjort det. Det samme gjelder ogs? det minimalistiske ved designet. Synthen best?r jo ikke av noe annet enn volumkontroll og tangenter. Jeg er glad jeg valgte bort mine ideer om ? kj?re dette p? en platform som for eksempel Ableton Live. B?de fordi det i kontekst med et avansert musikkprogram ikke ville v?rt s?rlig relevant, men ogs? fordi jeg f?ler produktet har mulighet til ? n? flere n?r platformen er en app.

Patcher