Semesteroppgave i MUS2830 — Interaktiv Musikk: Kandidatnummer 640

AKKORDERIET

Ideen — hva, for hvem, og hvorfor?

Til semesteroppgaven i MUS2830 har jeg utviklet en app til iPhone. Appen heter Akkorderiet, og er f?rst og fremst ment for ? v?re en ressurs for l?tskrivere. Akkorderiet genererer 20 akkorder i Cm i tilfeldig rekkef?lge. I fraser p? fire akkorder kan appen derfor sette 116280 ulike akkordprogresjoner. Appen har tilrettelagte funksjoner som gj?r den brukervennlig, som en besiffringstavle som alltid viser de fire siste avfyrte akkordene, en BPM-slider for ? justere hastigheten i vekslingen, og en enkel m?te ? fryse akkorden som spilles av. Akkordene er firklanger, og f?lger ingen annen orden enn at 4 av 20 akkorder er brytningsakkorder (noen oppl?ste fortegn og noen nye fortegn). Jeg kunne ha laget systemer som gj?r det mulig for brukeren ? velge akkorder som f?lger for eksempel et tonika-m?nster, eller dur og moll. Imidlertid valgte jeg ? gi lite kontroll til brukeren til fordel for en st?rre makt hos det ”spr?ket” som appen selv kan ”snakke”. Dette gjorde jeg av hensyn til de mange variasjonene appen kan gi, som jeg mener overg?r ideene l?tskriveren sitter inne med fra f?r av. Ikke bare skal appen v?re en ressurs. Den skal ogs? v?re en inspirasjonskilde hvor akkordprogresjoner som brukeren aldri ville letet seg frem til kan vise seg. Det er alts? viktig ? p?peke at appen i st?rre grad er ment for ? v?re en inspirasjonskilde for mer erfarne l?tskrivere enn et bistandsinstrument for nye l?tskrivere.

 

PureData og MobMuPlat — hvordan?

Appen er basert p? en PureData-patch.

Bildet viser det mest sentrale ved programmeringen som ligger bak appen. Handlingene i MobMuPlat blir realisert gjennom en prosess som PureData fremstiller grafisk. I [route]-objektet ser vi de ulike elementene i appen bli skilt fra hverandre og sendt ut i ulike “maskiner”. Elementene “Akkordp1/2/3/4/5” blir sendt til hver sin “akkordgenerator”, som hver utl?ser fire (fastlagte) akkorder (i tilfeldig rekkef?lge). Ingen akkorder skjer samtidig fordi hver mulige akkord utelukker alle andre. P? samme m?te utelukker de fem akkordgeneratorene hverandre, slik at bare én akkord av gangen n?r frem til lydkortet.

Lyden ut utl?ses av fire oscillatorer, som mottar hertz fra akkordgeneratoren som er valgt. I bladene p? fem blomsterformasjoner (vi ser to av dem ?verst p? bildet over) er akkordene skrudd sammen i detalj.

Besiffringen som dukker opp i app-vinduet er programmert ved ? sende visse informasjoner fra PureData-patchen tilbake igjen i MobMuPlat. Ved hjelp av en maskin som sender handling i 4 ulike kanaler i takt med akkordvekslingen, f?r appen en veldig nyttig funksjon: hele tiden ? vise de fire siste akkordene som har blitt avfyrt.

Bildet viser alle signalene som blir sendt tilbake igjen i MobMuPlat-filen. Som jeg ogs? kommenterer i selve patchen spiller meldingene Akkordp1 0/2 0/3 0/4 0/5 0 en viktig rolle, da de synkroniserer den gjensidige utelukkelsen akkordgeneratorene i mellom med toggle-knappene i app-vinduet.

I bildet ovenfor app-vinduet st?r BPM-slideren innimellom akkordutl?serne. Denne ?ker tempoet i akkordvekslingen i tr?d med denne programmerte slideren:

Akkorderiet som instrument

Siden tilfeldighet er et s? viktig moment ved appen, duger den d?rlig som et instrument til arrangert musikk. Imidlertid er den fin ? bruke i improvisasjon. I ”Performance”-kunst m? noe st? p? spill. Det inneb?rer at den ut?vende b?de har og ikke har kontroll p? det fremf?rte. P? en annen m?te kan vi si at den ut?vende kan interagere i spillet, men at spillet selv ogs? har makt til ? finne egne veier. Akkordprogresjons-appen kan til en viss grad styres, da de ?tte akkordene er fordelt p? 5 knapper. ? trykke p? den ene vil sette i gang fire akkorder, og gi 16 mulige akkordrekkef?lger (og vel s? det om en tar i betraktning at fraselengden kan variere). Dersom en opererer med begge to knappene i tur, kan antallet mulige akkordrekkef?lger bli 256. Om en s? avanserer til tre, fire eller fem knapper blir tilfeldighetene overveldende. Tilfellet med Akkorderiet som instrument er alts? at jo mer en interagerer (en kan ogs? styre tempoet), jo mer bli satt p?

Konklusjon

Det er et stykke arbeid som gjenst?r i utviklingen av Akkorderiet. Selv om appen fungerer fra Mac, vil den, selv etter mye arbeid, ikke fungere fra iPhone. Trolig ligger feilen i selve MobMuPlat-appen eller i iPhonen.

Ut i fra resultatet som faktisk foreligger er jeg godt forn?yd med Akkorderiet som b?de instrument og som ressurs i l?tskriving. Som et instrument, i improvisasjonssammenheng, problematiserer den det interaktive forholdet mellom ut?ver og instrument, da Akkorderiet (relativt) fritt regjerer de tonale komponentene, mens ut?veren (nesten) bare besitter makten til ? bestemme “n?r det skjer” og “med hvilke begrensninger”, enda sistnevnte ikke er kjente for ut?veren heller. Annerledes fra mer tradisjonelle instrumenter g?r ikke ut?ver og instrument i noen form for bevisst dialog med hverandre i Akkorderiet. Fortsatt er det i aller h?yeste grad interaktivt. Som redskap for l?tskrivere fungerer appen fullkomment. Det er lett ? stoppe opp om en h?rer noe fint, og teste ut besiffringene for seg selv p? et instrument eller i et komposisjonsprogram. Noe den mangler er skj?nt som nevnt anvendbarhet p? iPhone. I tillegg ville det v?rt spennende ? utvide appen enda mer: legge til flere molltoneart, om ikke dur — eller kirketonearter, eller heltoneart.

Patcher