Semesteroppgave

Interaktiv Musikk

 

Bakgrunnen for semesteroppgaven min er at jeg stadig kommer over enkle sequencere p? internett. De er god underholdning, men aldri spesielt anvendelige. De er ofte sv?rt enkle, sansynligvis bevisst, og er met mer som lek for folk flest enn som seri?se musikkinstrumenter. Tanken var ? pr?ve ? lage en enkel app-basert sequencer som ville v?re mulig ? bruke i en samspillsituasjon. Jeg skal ikke n?dvendigvis lage en sequencer som f?r til alt, men sette meg noen m?l som jeg skal pr?ve ? gjennomf?re, mer som et tankeeksperiment, og til slutt ogs? reflektere over potensialet for videre utvikling.

 

Det ”produktet” jeg har endt opp med ? lage er den kirketoneart-baserte sequenceren ”Cathedral”, laget for iPad i Puredata og MobMuplat. Ideen er en enkel polyfonisk sequencer med 16 slag og en oktav per slag. Jeg valgte kirketonearter som utgangspunkt mest for at det skule finnes noen rammer ? jobbe innenfor og at oppgaven skal ha et m?l. Dette er alts? ikke en sequencer som kan gj?re alt og er perfekt i alle samspillsituasjoner, da min erfaring med programmering i Puredata og MobMublat p? ingen m?te er adekvat, men rett og slett en av utallige l?sninger som kan gj?re at en slik sequencer har noe mer for seg en bare ? leke med et gitt sett toner.

 

Det meste av patchen min befinner seg i diverse sub-patcher og selve hovedpatchen i seg selv er sv?rt enkel. Den henter inn to helt enkle kontroller fra mobmuplat, den ene trigger en toggle som setter i gang telle-funksjonen, den andre er signalet fra en slider som kontrollerer tempo. Jeg begynte i utgangspunktet ? jobbe p? patchen i Pd-extended, men oppdaget fort at p? grunn av begrensningene som ligger i Vanilla, burde jeg bare f? det til med de objektene som er tilgjengelige der. /Toggle setter i gang et metro-objekt, hvis tempo kontrolleres av /Tempo. I utgangspunktet hadde jeg brukt objektet ”counter” (i extended), men for ? f? til samme effekt i Vanilla, brukte jeg samme telle-funksjon som vi fikk presentert i f?rste time med Puredata da vi skulle pr?ve ? lage en klokke-patch. Det er alts? et float-objekt som sender seg selv +1 for hver runde den teller. Etter dette er det et mod-objekt som gj?r at telleren snur etter 16 slag. Etter dette er det s? enkelt som ? bruke et sel-objekt til ? sende hver av de 16 slagene til hver sin subpatch som igjen koresponderer med hver sin ”stripe” i sequenceren.

 

N?r det gjelder sub-patchene er de i utgangspunktet identiske, med det unntaket at routingen fra sequenceren i MobMublat er noe forandret. F?rste stripen er routet 1a-h, neste 2a-h og s? videre og til 16a-h. Utover dette er patchene identiske. Signalet kommer inn i sub-patchen og sender et bang til en message (1) som sendes til en tall-boks og ogs? til et del-objekt som sender message 0 etter 150 millisekunder og sl?r av lyden igjen. Denne talboksen sendes s? til volumkontrollen p? alle ”stripene” i sequenceren. Disse ”stripene” er 8 identiske synther som hver korresponderer til en av de 8 toneh?ydene i en ”stripe” i sequenceren.

 

 

 

 

 

 

Et annet sted i sub-patchen henter jeg inn signal fra MobMuplat. Her er alle knappene fra en stripe i sequenceren routet a-h og nummerert etter hvilken stripe (slag) jeg har jobbet med. Bildet er alts? fra det f?rste av de 16 slagene. 1a sendes da til f?rste trinn i den aktuelle skalen og 1b til andre og s? videre. Hvert trinn i skalaen (8 stykker) har alts? sin egen synth-stripe. Om toggle’en i MobMuplat 1a aktiveres og dermed sender tallet 1, forteller det alts? at volumet til synth 1a skal settes til 1. Om den sl?s av igjen og sender 0, sender det et bang til message 0 som sl?r av volumet igjen. P? denne m?ten har jeg en patch som p? det enkleste viset er polyfonisk da den best?r av 8 monofone synther som har hver sin ”dac~”. Hver av synhtene har ogs? et lowpass-filter som styres av en slider som igjen styres av en slider (/filter) i MobMuplat. Verdiene fra slideren er s? ganget med 1000 for ? bli til anvendbare verdier i forhold til frekvenser. Neste vesentlige del av subpatchen er den som angir toneh?yder til synthene. Jeg har som sagt g?tt for ? kunne bytte mellom de forskjellige kirketoneartene. Det f?rste jeg gjorde var ? sette opp alle frekvensene til alle tonene i toneartene i hver kirketoneart i en slags ”tabell” av message-bokser:

 

Jeg har routet /kirkeslider til et routeobjekt som router verdiene 0 til 7 til hvert sitt bang (bare 0-6 som faktisk er i bruk). Hvert av disse bang’ene g?r s? til alle 8 message- bokser i sin toneart og angir toneh?yden for alle 8 synther. P? bildet har jeg fjernet alle linjene mellom ting i patchen min, da den ser heller rotete ut med dem, men den egentlig er ganske enkel satt sammen. N?r alt ersendt dit det skal ser subpatchen slik ut:

 

 

 

 

 

N?r det gjelder det visuelle i MobMuplat har jeg valgt ? g? for en simplistisk og tydelig estetikk. Jeg pr?vde en del forskjellig, men kom fort frem til at ”less is more” i et s?pass enkelt program som MobMuplat. ”appen” best?r av 2 sider, en som har selve sequenceren, og en som inneholder kontroller for filter, tempo, toneart og av/p?-knapp:

 

 

P? side 2 (bilde ovenfor) har jeg valgt ? g? for enkle symboler for ? holde meg til den minimalistiske stilen. Filteret har en liten sirkel p? ene siden og ettersom man skrur inn mer diskant og lyden f?r en skarpere tekstur er det en ”piggete” versjon av sirkelen p? andre siden. Tempokontrollen har enkle pil-aktige symboler for tempo opp/ned. Til sist har jeg brukt et kors-symbol for ? vise til slideren som velger mellom kirketoneartene. Alle disse symbolene er hentet fra listen med spesialtegn som er ? finne i Word/TextEdit.

 

Det ferdige produktet er p? mange m?ter akkurat det jeg gikk inn for ? lage, men det er p? ingen m?te slik at jeg mener at dette er den ultimate sequenceren. Dette var mer en ide om ? se hvordan jeg taklet ? legge til nye funksjoner til en klassisk sequencer, og med det som utgangspunkt kan man tenke seg en hel del funksjoner som denne sequenceren med fordel kunne hatt. For ? gj?re dette til den beste sequenceren mulig kunne den for eksempel med fordel hatt muligheten til ? spille i andre oktaver enn fra C til C. Det er heller ikke en tradisjonell volumkontroll. Vi har ogs? den rytmiske begrensningen i at ”8x16”-formatet er ganske l?st til 4/4. For ? gj?re samspill-biten bedre ville det ogs? v?re en fordel ? gj?re det mulig ? bruke BPM som verdi for tempoangivelse, samt muliggj?re synkronisering via midi for ? kunne spille p? klikk. En funksjon jeg begynte ? se p? men ikke fikk til i denne omgang var ogs? en funksjon som gj?r varigheten p? tonene relative til tempoet man spiller av sequenceren i. Jeg tenkte i utgangspunktet ? si at varighet til en hver tid var ganger 0.75 av lengen mellom slagene, men jeg fant ingen ryddig m?te ? f? denne verdien ut til alle de forskjellige sub-patchene. Til tross for ?penbare mangler har jeg f?tt gjort det jeg ville gj?re, nemlig ? pr?ve ? lage en sequencer med et form?l, og ? leke litt rundt med hvilke muligheter som ligger i den enkle sequenceren.

 
 

 

Patcher