from hund import Hund from random import randint class Kennel: def __init__(self, rad, kol): self._rader = rad self._kolonner = kol self._bur = self.generer(rad, kol) def generer(self, rader, kolonner): navneliste = ["Abe","Ace", "Achillies","Agar", "Aiden", "Ajax", "Allegro", "Allie","Amazon", "Amigo","Anaconda", "Andres","Android", "Angstrom", "Anise", "Aquarius", "Archie", "Argus","Artemis", "Ashes", "Aspen", "Atlas", "August", "Avalon", "Armani"] max_alder = 15 hundeliste = [] for j in range(rader): hundeliste.append([]) for i in range(kolonner): kjonn = randint(0,1) #Finner kjonn navnindex = randint(0, len(navneliste)-1) #Finner index til navnet navn = navneliste[navnindex] alder = randint(0, max_alder) hund = Hund(kjonn, navn, alder) hundeliste[j].append(hund) return hundeliste def leggTilHund(self): pass def hentHund(self): pass def finnNaboer(self, rad, kol): #Gaar mer n?ye gjennom i uke 11 naboer = [] for i in range(-1,2): #En nabo er enten p? raden f?r, samme rad eller neste rad. for j in range(-1,2): #P? samme m?te som rad. naboRad = rad + i naboKol = kol + j gyldig = True #sjekker at det ikke er den selv if naboRad == rad and naboKol == kol: gyldig = False #sjekker at radindex er gyldig if naboRad >= self._rader or naboRad < 0: gyldig = False #sjekker at kolonneindex er gyldig if naboKol >= self._kolonner or naboKol < 0: gyldig = False #hvis det er en gyldig index, saa legger vi til i naboliste: if gyldig: naboer.append(self._bur[naboRad][naboKol]) #Legger til hundeobjektet return naboer def skrivHunder(self): for j in range(len(self._bur)): #Gaar gjennom hver rad print("Rad", j, "hunder: ") for hund in self._bur[j]: #Printer alle hunder p? den print(hund) print() #Printer linjeskift etter hver rad