Poképrogram

Vi skal skrive et enkelt program inspirert av Pokémon, som tar i bruk lister, prosedyrer med og uten parametre, input og handling av input.

Programmet skal, n?r det er ferdig, gj?re som f?lger:

  1. Tvinge bruker til ? velge en starter-pokémon.
  2. "Finne" en ny, vill pokémon.
  3. "Fange" denne nye pokémonen.
  4. Slippe den nye pokemonen fri.

Programmet inneholder allerede prekode, som generer et tilfeldig tall fra 0-tallet. Dette tilfeldige tallet kan brukes for ? m?te en "tilfeldig" pokémon. Dette er ogs? gjort i prekoden, i funksjonen encounter().

Lister med Pokémon

F?rst m? vi definere noen lister med pokemon som vi trenger. Vi trenger 3 stk startere, og et antall ville pokemon som kan finnes p? ulike steder.

Behandle listene

Med listene p? plass, kan vi begynne ? bruke dem. Skriv f?lgende prosedyrer som behandler listene:

Hjemmeoppgave

Om du ?nsker kan du jobbe videre med dette programmet, og gi det mer liv.

  1. Gj?r slik at programmet l?per i en evig l?kke (til den avsluttes), slik at brukeren kan styre "eventyret".
  2. Legg inn funksjonalitet for ? endre rekkef?lge p? pokemonene i teamet.
  3. Legg inn flere lister som representerer nye omr?der, og la bruker utforske disse.
  4. Legg inn funksjonalitet for ? kunne velge hvilken pokémon som slippes l?s med release().
  5. Eventuelle andre endringer som kan gj?re programmet morsomt!