import random def keep(d): """ Denne funksjonen simulerer tilfellet hvor man velger ? beholde d?ren man valgte f?rst. Det gj?res ved at man bare sjekker hva som er bak den f?rste d?ren umiddelbart, og returnerer True om man vinner og False om man taper. """ if d[0] == "Car": return True else: return False def switch(d): """ Denne funksjonen simulerer tilfellet hvor man velger ? bytte til den siste gjenv?rende d?ren. Det gj?res ved at man bare sjekker hva som er bak den f?rste d?ren, ettersom man i dette tilfellet alltid vinner dersom det er en geit bak d?ren man valgte f?rst. Returnerer False om det er en bil der, og ellers True. """ if d[0] == "Car": return False else: return True def main(): doors = ["Goat", "Goat", "Car"] # Variabel for antall spill som blir simulert rounds = 10000 # Tellere for antall seire med henholdsivs behold- og bytte-strategi. k_wins = 0 s_wins = 0 # L?kke som kj?rer spillet for i in range(rounds): # I stedet for ? velge en tilfeldig d?r, bare stokker vi om det som er bak og velger alltid d?r 1. random.shuffle(doors) if keep(doors): k_wins += 1 if switch(doors): s_wins += 1 # Printer ut antall seiere med de to strategiene som en prosent print(f"Win % when keeping: {k_wins*100/rounds}%") print(f"Win % when switching: {s_wins*100/rounds}%\n") main()