from random import randint, choice, random class Kamp: def __init__(self, hjemmelag, bortelag, m?l_hjemme=None, m?l_borte=None): self._hjemmelag = hjemmelag self._bortelag = bortelag self._m?l_hjemme = m?l_hjemme self._m?l_borte = m?l_borte self._simulert = False # False om vi bruker ekte resultat, True om spill()-metoden har simulert et resultat def hjemmelag(self): return self._hjemmelag def bortelag(self): return self._bortelag def spill(self): # TODO: Endre metoden slik at kampen ikke ender 0-0, men # f?r et tilfeldig resultat hver gang (se innleverings- # oppgaven til Fredagsfordypning fra uke 7 for hint). # Det er en fordel om du tar hensyn til hvor gode # lagene er i angrep og forsvar, og gir hjemmelaget # en fordel siden de spiller p? hjemmebane. self._m?l_hjemme = 0 self._m?l_borte = 0 self._simulert = True def m?l_hjemme(self): return self._m?l_hjemme def m?l_borte(self): return self._m?l_borte def ferdig(self): return (self.m?l_hjemme() is not None) and (self.m?l_borte() is not None) def __str__(self): # kampstr (en streng) inneholder f?rst og fremst lagene som m?tes # (se print_tabell for en forklaring av .ljust() og .rjust(), hvis du lurer) kampstr = (self._hjemmelag.navn() + " - " + self._bortelag.navn()).ljust(30) # legg til resultatet i kampstr dersom kampen er spilt og har et resultat if (self._m?l_hjemme is not None) and (self._m?l_borte is not None): kampstr += (str(self._m?l_hjemme).rjust(2) + " - " + str(self._m?l_borte).ljust(2)) # simulerte kamper har * etter resultatet, ekte resultater har ikke det if self._simulert: kampstr += " *" return kampstr