Testoppgave Fredagsfordypning

Denne oppgaven er ment for studenter som har lyst p? en smakebit p? de alternative innleveringsoppgavene. Oppgaven skal v?re mulig ? l?se ved hjelp av det man har l?rt de f?rste to ukene i IN1000, og er ment ? v?re vanskeligere enn andre oppgaver gitt disse to ukene. Det gis ogs? f?rre detaljerte instruksjoner om hvordan man skal l?se oppgaven enn hva som er typisk for vanlige oppgaver og innleveringer i IN1000.

Du finner l?sningsforslag her, men ikke se p? det f?r du har gjort et ordentlig fors?k p? ? l?se oppgaven!

OBS: Du trenger ikke l?se hele oppgaven for ? v?re kvalifisert, det viktigste er at du kommer langt nok til ? oppdage om du f?ler deg noenlunde komfortabel med ? jobbe p? denne m?ten, uten detaljerte instrukser for alt du skal gj?re. Hvis du synes det g?r greit og/eller er g?y, s? er Fredagsfordypning antakelig noe for deg.

Monty Hall Problem

Monty Hall Problem er et klassisk statistikk-problem som g?r ut p? dette:

Tenk litt over problemet og sjekk at du forst?r det f?r du begynner p? oppgavene (men du trenger absolutt ikke ? l?se det f?r du begynner p? oppgavene).

Oppgave 1: Implementer spillet

Lag en enkel versjon av spillet der en bruker blir bedt om ? velge mellom tre d?rer (ved hjelp av input). Du kan kalle d?rene 0, 1 og 2 (i programmering er det vanlig ? begynne nummerering p? 0 i stedet for 1). Spillet skal s? gi beskjed om at en av de andre d?rene ?pnes, og at du n? kan velge mellom de to som er igjen. Brukeren skal f? sp?rsm?l om ? bli eller bytte, og spillet skal til slutt gi beskjed om han vant en bil eller ikke.

Tips:

Oppgave 2:

Putt koden fra oppgave 1 inn i en prosedyre. Kall prosedyren, og sjekk at spillet kj?rer som f?r.

def spill():
    # putt koden din her ...

# kall prosedyren og sjekk at ting virker

Denne oppgaven fortsetter p? Fredagsfordypning, og fortsettelsen finner du her. Du trenger ikke ha gjort denne oppgaven p? forh?nd for ? m?te opp p? fredag - det g?r fint ? starte med denne n?r du kommer.