Den sjette sans

Den sjette sans best?r av seks informatikk-studenter med ulik akademisk bakgrunn. Gruppen v?r ?nsker ? unders?ke om man kan benytte sensorteknologi for ? sanse noe som ikke n?dvendigvis er sansbart for mennesker selv for ? bedre livsskvaliteten for ansatte ved kongsberggruppen.

Bildet kan inneholde: smil, hud, erme, flash fotografering, briller.


M?lgruppen

V?r m?lgruppe for dette prosjektet er ansatte hos kongsberggruppen som jobber p? kontor, og som jobber i team eller med andre. M?let v?rt er ? f? et innblikk i hvilke positive sider og hvilke utfordringer denne formen arbeidsorganisering medf?rer.



Datainnsamling og analyse
 

  •  Semistrukturert intervju og workshop med brukerne
  •  Observasjon i form av omvisning i forskjellige kontorlandskap
  •  Idémyldring med brukeren
  •  Uformelle samtaler
  •  Evaluering av prototyper med brukeren

Viser brukerinnvolveringen underveis i prosjektet

Etter ? ha etablert kontakt med Kongsberggruppen og funnet brukere som var villig til ? delta i prosjektet v?rt var f?rste steg i datainnsamlingen ? gjennomf?re semi-strukturelle intervjuer. Vi hadde p? forh?nd diskutert oppgaven og laget intervjuguide og -plan. Vi gikk inn i intervjuene med det m?l ? finne ting som fungerte bra og d?rlig p? arbeidsplassen, slik at vi kunne utforske ulike m?ter ? ?ke brukernes trivsel p? jobb. Under samme bes?k hos Kongsberggruppen fikk vi ogs? en omvisning i flere av byggene slik at vi kunne f? en bedre forst?else av hva slags kontorlandskap deres ansatte holder til i. Etter ? ha kodet intervjuene satte gruppa seg ned og sammenlignet notater og fant fellestrekk f?r vi lagde et affinitydiagram som ble utgangspunktet for veien videre.

Affinitydiagram basert p? brukerintervju

Affinitydiagam

Med affinitydiagrammet i bakhodet arrangerte vi en workshop hvor brukerne sammen med oss lagde lavoppl?selige prototyper som fokuserte p? hva slags rolle og funksjoner artefakten ville ha. Underveis i workshopen diskuterte vi hva slags prototyper brukerne likte og ville jobbe videre med.

Workshop med brukere: Prototyper

En collage av prototyper laget under workshoppen

Etter ? ha etablert konkrete krav til funksjonalitet ville vi gjennomf?re en look-and-feel workshop med brukerne v?re s? de kunne v?re med p? ? velge hvordan det endelige utseende skulle v?re. P? forh?nd satte gruppas medlemmer seg ned og lagde 10 forskjellige prototyper med samme tiltenkte funksjonalitet som brukerne kunne evaluere. Vi satt ogs? frem et bord med ulike materialer og lys som brukerne kunne utforske.

Ordsky

Pop-up workshop: look-and-feel

Bildet best?r av flere sm? bilder som viser gruppemedlemmene som lager lavoppl?selige prototyper i papp og papir, for s? ? sette opp en workshop med disse prototypene

Uformelle evalueringer med brukerne

Brukerne v?re er travle mennesker som ikke har ubegrenset tid til ? delta i prosjektet v?rt, og derfor ble mye av v?r kontakt med brukerne gjort p? en mer uformell m?te, som kaffebes?k og telefonsamtaler. Tilbakemeldingene brukerne ga i disse samtalene har v?rt uvurdelige, og har ?kt tilgangen og innvirkningen til brukerne v?re betraktelig.


Tidlige prototyper

 

 


 


Prototypene plasseres p? en skala fra sosial til faglig 中国竞猜网_中国足彩网-足球推荐

Konsept og formkonsept

Konsept: tilgjengelighet

Formkonsept: bikake

Moodboard med tema: heksagon, gull, gul, bier, bikube
Moodboard av formkonseptet

Det endelige formkonseptet kom til gjennom en rekke iterasjoner og designeksperimenter, og hver prototype vi har laget har hatt sitt eget formkonsept. Vi l?rte i l?pet av designprosessen at formkonseptet var sv?rt avhengig av funksjonalitet. Endelig formkonsept er basert p? brukernes tilbakemeldinger fra den siste workshopen, samt at vi som designere har videreutviklet det vi mente var gode ideer. Konseptet er fortsatt tilgjengelighet, slik som i siste runde med prototyping. Vi har derimot klart ? implementere flere "typer" tilgjengelighet. Tidligere var konseptet v?rt tredelt, hvor den man p? den ene siden hadde ?kt sosial tilgjengelighet og p? den andre ?kt tilgjengelighet for faglig 中国竞猜网_中国足彩网-足球推荐. Dette har vi n? inkorpoert i én endelig prototype.

See, move, see prosess

Ikke-funksjonelle krav

Funksjonelle krav


Utvikling av form og teknisk implementasjon

Modellering og sammensetning av prototypen

Prototypen v?r best?r av hovedkomponentene: en utrasonisk sensor, tre reed- switcher og RBG-leds. Den utrasoniske sensoren bruker b?lger for ? sanse avstanden til objekter, og vi ville bruke denne som en m?te ? starte prototypen p?. Dersom sensoren ikke merker noe innenfor den distansen som er satt vil lyset til brukeren v?re hvit, som indikerer at de er borte fra pulten. Derimot vil lyset bli gr?nt, for ? signalisere at man er "ledig" dersom den ultrasoniske sensoren merker at du sitter ved pulten din. "Ledig" er ikke alltid representativt for status selv om man sitter ved pulten sin, og vi har derfor tre ulike reed-switcher som indikerer hver sin status. "Opptatt" har f?tt fargen r?d, "中国竞猜网_中国足彩网-足球推荐" er gul-oransj og "pause" er bl?. Selve prototypen er laget av tre, og er laserkuttet for presisjon. Farge og materialvalg er gjort p? bakgrunn av inspill fra brukerne v?re p? look-and-feel workshop.

En liste over komponentene prototypen baserer seg p?: ultrasonisk sensor, RGB-lys og reed-switcher

Tegning av kretsdiagram


Endelig produkt: BeeConnected

 

Tiden for vandring i gangene p? leting etter ledige kollegaer er over. BeeConnected knytter teamet sammen p? en helt ny m?te, hvor de ansatte n? kan sanse hverandres status fra sitt eget kontor.

Eier av prototypen har sitt eget heksagon (2) som viser ens egen status. Status kan enkelt oppdateres ved ? sette bie-magneten (3) p? ?nsket status (6,7,8). Opptatt er r?dt, 中国竞猜网_中国足彩网-足球推荐 er gult og pause er bl?tt (se bilde). Dersom sensoren (1) ikke registrerer at brukeren er tilstede, vil lyset v?re hvitt. Dersom den registrerer brukeren og magneten ikke er plassert p? en status vil lyset v?re gr?nt, som betyr at man jobber men er tilgjengelig. Opptatt-statusen har ogs? en p?minnelses-funksjon, hvor lyset vil pulsere om man har registrert status som opptatt i et visst tidsintervall. Team-medlemmer har ogs? sitt eget heksagon (5), deres farge vil oppdateres i tr?d med deres status. Alle heksagonene (4,5) kan flyttes p?, noe som gj?r prototypen modul?r. Da kan man oppdatere team over tid.

Dette bildet viser de ulike delene av prototypen. 1: ultrasonisk sensor, 2: eget RGB-lys, 3: magnet og magnetholder, 4: tomme plasser, 5: kollegaers RGB-lys, 6: "opptatt" reed switch, 7: "中国竞猜网_中国足彩网-足球推荐" reed switch, 8: "pause" reed switch

 

Her ser vi prototypens ulike funksjoner: ledig, opptatt, ?nske om 中国竞猜网_中国足彩网-足球推荐 og ?nske om pause. De har alle en egen farge.
Oversikt over de ulike tilgjengelighets-statusene med sine respektive farger.

 

Storyboard som viser tenkt interaksjon med prototypen. Bruker setter sin magnet p? ?nsket status.
Storyboard med tenkt interaksjon mellom bruker og artefakt.

Gruppemedlemmer

 

? Andrea Rye

? Hanna Karsrud

? Lara Barbara Silberhorn

? Marthe Elise Seth

? Pernille Taraldsen Vannebo

? Sigrid Strand Stiberg


Lenker

 

Presentasjoner

Lenke til presentasjon 1

Lenke til presentasjon 2

 

Video

Lenke til video

 

Kode

Lenke til kode

 

Rapporter

Lenke til grupperapport

Lenke til teknisk rapport

 

Publisert 25. apr. 2023 11:16 - Sist endret 31. mai 2023 16:01