granpa&me

Stadig flere mennesker blir eldre, og det er viktig ? finne l?sninger som kan hjelpe dem ? opprettholde sin livskvalitet og selvstendighet n?r kroppen begynner ? svikte. Gjennom dette prosjektet ?nsker vi ? utforske mulighetsrommet for hvordan teknologi kan bidra som en faktor til ? forsterke livsgleden.

 

Anna Steinmoen Jacobsen, Lydia Zinaye Tefera, Astrid Furset Birkelund, Sujani Sutharsan, Sofie Nordby Nielsen

Hvordan kan vi bidra til sosialisering som m?ter individuelle behov og ?nsker?”


M?lgruppen

M?lgruppen vi har snakket med er hjemmeboende i alderen 80-95 ?r. Vi har valgt ? fokusere p? en gruppe brukere som kommer til et eldresenter flere ganger i l?pet av uken. Tilgang til brukerne fikk vi gjennom ? kontakte en seniorarena. Med dette prosjektet ?nsker vi ? f? innblikk p? hverdagen til flere eldre, aktive, hjemmeboende brukere.

 


Datainnsamling og analysemetoder

Vi satte i gang datainnsamlingen ved ? brainstorme sp?rsm?l knyttet til brukergruppen. Gjennom gode diskusjoner kom vi frem til en rekke sp?rsm?l som vi brukte i det semi-strukturerte intervjuet. Ettersom vi utf?rte et pilotintervju tidlig i prosessen, fikk vi nyttig input om brukernes opplevelser med intervju. Videre har vi v?rt i jevnlig kontakt med brukerne og hatt flere runder med intervju for ? oppklare behov. 

Under datainnsamlingen tok vi i bruk lydopptak og noterte underveis. 

For ? analysere dataen brukte vi affinity diagram, gjennom tematisk analyse og ?pen koding. 

Basert p? kodingen konkretiserte vi 6 overordnede behov:

  1. Behov for trygghet
  2. Behov for selvstendighet
  3. Behov for nostalgi
  4. Behov for sosialisering
  5. Behov for hjernetrim
  6. Behov for ny kunnskap 

Evaluering av behov 

Etter et m?te med brukerne, var det hjernetrim og sosialisering som uttrykte mest betydning. 


“? trimme hjernen fungerer bedre i lag enn alene. G?yere er det ogs?”

Vi gikk videre med f?lgende behov:

  1. Behov for sosialisering
  2. Behov for hjernetrim

Tidligere prototyper 

En m?te ? koble disse behovene p? er gjennom et nostalgisk design. ? reflektere gjennom tidligere minner var en kilde til tr?st, glede og tilh?righet for brukerne.
Bruk av nostalgi i h?ndgripelig design for eldre kan nemlig bidra til mer brukervennlighet og intuitiv l?ring av ny teknologi.

Paradis: Det kjente paradisspillet fra barndommen med teknisk implementasjon. 

Prototype 1: Paradis-quiz

Denne prototypen dekker behovet for sosialisering og hjernetrim. Paradis-quiz vil gi brukeren opplevelsen av ? 中国竞猜网_中国足彩网-足球推荐e, i tillegg til ? utf?re hjernetrim. Det nostalgiske designet gj?r at brukeren enklere kan forst? hvordan det skal brukes. 

Konsept: Sosialisering, hjernetrim

Formkonsept: Paradis

 

 

 

 

Fotoalbum+: Et fotoalbum med lys og musikk fra ulike ?rstall. 

Prototype 2: Fotoalbum+

Denne prototypen dekker behovet for sosialisering. Ved at brukere legger inn egne bilder og det er seksjoner med egne farger/stemninger, representert av ?rstall, vil flere kunne sammen mimre tilbake til gode gamle dager.

Konsept: Sosialisering

Formkonsept: Fotoalbum 

 

 

 

 

Turn-Turner: hjelper brukere ? holde takt p? hvem sin tur det er. Dette gjennom en sensor i midten av artefakten.

Prototype 3: Turn-turner

Denne prototypen dekker behovet sosialisering. Brukerne forteller om problemer med ? spille kort fordi det er mye ? huske p?. Denne prototypen lar brukeren kunne fokusere p? ett mindre element, alts? hvem sin tur det er. Dette bidrar til at flere kan bli med p? ? v?re sosiale gjennom kortspill. 

Konsept: Sosialisering

Formkonsept: Diamant

 

 

 

Arkade: En arkade i form av en eldre modell, med ulike spill for hjernetrim

Prototype 4: Arkade

Denne prototypen dekker behovet for hjernetrim. Denne inneholder spill som krever at en bruker hjernen mye, og har et nostalgisk design som gj?r den gjenkjennbar for mange. 

Konsept: hjernetrim

Formkonsept: Arkade

 

 

 

 

Endelig l?sning - Paraquiz

For den endelige l?sningen satte vi sammen et produkt som kombinerer de to behovene: sosialisering og hjernetrim. 

Konsept: Sosialisering og hjernetrim 

Formkonsept: Paradis

Gruppemedlemmer:

  • Astrid Furset Birkelund
  • Sofie Nordby Nielsen
  • Lydia Zinaye Tefera
  • Anna Steinmoen Jacobsen 
  • Sujani Sutharsan 

Presentasjoner

Presentasjon 1: Introduksjon

Presentasjon 2: Prototyper

Video

https://www.youtube.com/watch?v=ZBdPECnKNnE 

Kode 
https://github.uio.no/sujanis/IN1060-prosjektkoder 

Publisert 1. mai 2023 15:19 - Sist endret 31. mai 2023 13:59