R?d Traktor

 

 

Navn p? gruppemedlemmer: Oscar Selv?g, J?han Markus Ludvigsen Utnes, Yusuf Nuur, Azar Sanaei, og Karla Alstad Jacobsen.

 

De aller fleste har en eller annen gang eid og tatt vare p? en plante, om du er planteelskere og har mange ulike planter eller kanskje du har f?tt en plante eller bukett i gave en gang. Uansett ditt forhold til planter er det en kjent sak at det ? skulle ta vare p? dem kan v?re en utfordring, selv for en som elsker og har mange planter. Det ? skulle vite hva planten din trenger, hvor mye og hvor ofte og det ? likevel se at planten ikke har det bra selv om du har gjort alt som skal til for ? passe p? den.

Dette var grunnlag for et ?nske om ? arbeide med planter og planteelskere for ? kunne forenkle ivaretakelse av planter p? en m?te som ikke bryter med det naturlige og estetiske ved dem. Ved bruk av sensorer skal vi lage en prototype som holder bruker oppdatert om plantens behov for ? forenkle plantestell og bidra til ? holde plantene sunne lengre.

M?lgruppe: “Planteelskere”

Datainnsamlingsmetoder: Intervju, sp?rreunders?kelse (Questionnaire), og gjennomgang med bruker

Problem: Vite n?r plantene trenger ? f? dekket sine behov, og ? gi dem nok oppmerksomhet.

Konsept: “Indre ro”

Visjon: Planteeiere trenger ikke ? bekymre seg for om plantene sine behov blir dekket. Plantestell kan v?re sosialt, og v?re noe som alle i rommet kan ta del i og f? glede av.

Prototyper:

Tre prototyper for ? l?se problemet er "potteskjuler", “b?tte”, og “fuglehus”. B?tte-prototypen stikkes i jorden til planten, og har en b?tte knyttet til seg. B?tten fylles med vann, og n?r planten trenger ? f? mer jordfuktighet, blir vannet sluppet inn i jorden. Det lyser da opp et lys som indikerer at b?tten trenger ? fylles opp med vann igjen.  Brukeren skal slippe ? bekymre seg for planten sine behov, og kan gi vann til b?tten n?r brukeren selv ?nsker det. Brukeren kan fortsette sine rutiner med planten, og v?re trygg p? at planten drikker vannet i b?tten n?r den er t?rst. Prototypen “fuglehus” er et fuglehus som man setter inn i jorden til planten. Fuglehuset har arduinoen i huset, og har en fugl p? innsiden. N?r planten trenger ? f? noen av behovene sine dekket, vil fuglen begynne ? kvitre og et lysvarsel vil indikere hvilket behov som trenger ? dekkes. Brukeren f?r beskjed av en fugl som kommuniserer med brukeren om hvordan planten har det. Fuglen er som en tolk fra planten til brukeren. Prototypen “Potteskjuler” er en potte som man putter planten med inkludert potte i. Potteskjuleren har ledlys som indikerer hvilke behov hos planten som m? dekkes, og spiller av en melodi n?r behovet ikke er m?tt. Man kan vri om p? potten for ? skru av lyden, mens lyset fremdeles er p? slik at man kan se hvilke behov som trenger ? bli m?tt. Brukeren f?r en artefakt som ikke legger noe ekstra til planten og potten den er i fra f?r. Brukeren trenger ikke ? bekymre seg om planten sine behov ikke blir dekket, da brukeren kan h?re og se p? lysene om planten trenger noe. Planten f?r ogs? hjelp til ? f? lys fra flere retninger fra brukeren snur p? planten for ? stanse melodien som spilles av.


 

Github kode: https://github.com/jmlutnes/in1060/

Video til youtube: https://youtu.be/XpPHT7FUss8

Lenke til presentasjon 1: /studier/emner/matnat/ifi/IN1060/v23/prosjekter-var-2023/rod-traktor/rodtraktor.pdf

Lenke til presentasjon 2: /studier/emner/matnat/ifi/IN1060/v23/prosjekter-var-2023/rod-traktor/prototyper---rod-traktor.pptx.pd

Publisert 31. mai 2023 14:26 - Sist endret 31. mai 2023 14:51