Veles

VELES

F.v: Mari, Isabelle, Anna, Shannen, Linn og Viljar

 

I ?rets prosjektoppgave kunne man velge mellom to oppgaver, velferdsteknologi og ? sanse det ikke sansbare. Etter en brainstorming gjennomf?rte vi en avstemning over de ulike temaene og kom frem til at dyrep?kj?rsler var noe vi ?nsket ? utforske. Dette mener vi faller innenfor oppgaven, ved at mennesker ofte ikke sanser dyrene f?r det er for sent. I tillegg knyttes dette opp mot “a more than human world”, hvor man designer for en verden ikke kun best?ende av mennesker. M?let med prosjektet er ? designe en artefakt som hjelper ? forhindre at dyr mister livet som konsekvens av menneskeskapt infrastruktur. Dette har vi pr?vd ? visualisere i moodboardet nedenfor, alts? en konflikt mellom naturen og det menneskeskapte. 

 

Brainstorming og moodboard
 

 


M?lgruppe
 

M?lgruppen er voksne og erfarne sj?f?rer som har hatt f?rerkortet i over fem ?r, kj?rer jevnlig i forbindelse med jobb og ferie, og anser seg selv som trygge f?rere.

 

 

Litt om oss
 



Fordeling av ansvarsomr?der

 

Milep?lsplan


Datainnsamlingsmetoder

 


Semistrukturerte intervjuer

Pilotintervju 1: 11.mars
Hovedintervju 2: 17.mars
Hovedintervju 3: 20.mars
Hovedintervju 4: 22.mars
Hovedintervju 5: 25.mars
Ekspertintervju 6: 27.mars
 






 

 
Gjennomganger


P?ske


 

 

 

 


 


Workshops

Workshop 1: 19.april
Workshop 2: 24.april





 

Iterasjon 1: Intervju & funn


Semi-strukturerte intervju

Etter en utforskingsfase hvor vi ?kte kunnskapen v?r om problemomr?det, kom vi fram til at det som var egnet for oss var kvalitativ analyse med semi-strukturerte intervjuer som teknikk for ? samle inn data. Da funn fra intervjuene i stor grad ville p?virke videre fremdrift, ?nsket vi ? teste intervjuplanen og intervjuguiden f?r hovedintervjuene. Vi utf?rte derfor et pilotintervju med et intervjuobjekt innenfor v?r m?lgruppe. Vi gikk s? videre med fire hovedintervjuer. Det sjette intervjuet var et ekspertintervju med to domeneeksperter innen kj?ring. Deltakerne var en yrkessj?f?r og en kj?rel?rer. Vi inkluderte disse i datainnsamlingen for ? f? et st?rre helhetlig bilde av situasjonen, og unders?ke en annen side av problemomr?det.

Alle intervjuene ble utf?rt med lydopptak og notering for ? sikre at vi hadde n?dvendige data for videre idémyldring. F?r hvert intervju fikk alle deltakerne utdelt skriftlig informasjon om prosjektet gjennom et samtykkeskjema. 

Analyse av intervjudata

Data fra intervju ble sortert i egne farger. 
 

Vi analyserte funnene ved bruk av affinity diagram. Istedenfor ? gj?re en full transkribering av intervjuene brukte vi notater, sitater og tanker fra intervjuet. Affinity diagram hjalp oss med ? sortere dataen v?r inn i ulike kategorier. Kategoriene som ble utformet basert p? dataen vises p? figuren nedenfor. Det vi blant annet oppdaget var at v?re brukere hadde behov for trygghet, og da gjennom en form for varsling mot hjortevilt.

Hovedkategoriene basert p? analysen.

Her er affinity diagrammet.

Crazy eight & gjennomgang

Etter intervjuene hadde vi f?tt noen tanker og ideer p? mulige l?sninger. For ? ikke ta den f?rste ?penbare l?sningen ?nsket vi ? utforske og utvide v?rt idérom. Dette gjorde vi ved ? gjennomf?re Crazy eight innad i gruppen for ? utvide idérommet. Det ble generert idéer basert p? funn og skisser fra intervjuene, men ogs? nye.

Skisser fra Crazy eight. 
 

Med fire av brukerne hadde vi med hver av dem en gjennomgang der vi presenterte idéene. Her fikk brukeren komme med innspill og kommentere p? skissene. Det var hovedsakelig to ideer som alle brukerne var positive til, en form for et dynamisk veiskilt og en varslingsenhet i bilen.

 

 

 

 

 

 


Venstre: Skisse av enhet i bil. H?yre: Skisse av dynamisk veiskilt. 

Iterasjon 2: Workshop
 

Lavoppl?selig prototypings?kt

Her har vi to prototyper vi lagde under en lavoppl?selig prototypings?kt, den til venstre er en varslingsenhet som skal v?re i bilen. Til h?yre har vi en prototype for et digitalt skilt som skal st? ved veikanten. Vi mente enhet i bil passet mer til ? utforske rolleaspektet, mens for det dynamiske skiltet utforsket vi formaspektet. Med disse to prototypene tilh?rer ogs? storyboards som ble brukt i workshoppen.
 

Workshop

Vi holdt to workshoper, der det var to brukere til stede p? hver workshop. Gjennomf?ringen av workshopene fulgte samme oppsett. F?rst viste vi arduino og forklarte i korte trekk hvordan den fungerte. Dette koblet vi opp mot prosjektet og snakket om hvilke muligheter og begrensninger denne teknologien gav oss. Deretter gikk vi videre til de to ulike l?sningene for varsling, dynamiske skilt og varslingsenhet i bil. For hver prototype diskuterte vi form og funksjon. Siste delen av workshopen gikk til ? skissere ned en visuell framstilling av l?sningen sammen med brukerne som de hadde diskutert fram.

     

Brukerne fra begge workshopene ville ha varslingsenhet i bil framfor dynamiske skilt langs veien. Nedenfor ser du skissene som ble lagd i 中国竞猜网_中国足彩网-足球推荐 med brukerne.  


Konsept, formkonsept og visjon

P? slutten av workshopen ble vi enige med brukerne om et konsept. Her nevnte brukerne trygghet, varsling og tilgjengelighet som forslag. Sammen ble vi enige om konseptet varsling og senere la vi til oppmerksomhet. Basert p? de tilbakemeldingene vi fikk fra brukerne under workshopen, diskuterte vi oss imellom hvilket formkonsept som kunne v?re aktuelt. Vi var innom varseltrekant, skilt og elghode som mulige former, men bestemte oss til slutt for ?mobil?. Visjonen er ? gj?re brukerne mer oppmerksomme p? dyr i omr?det gjennom varsling, som kan bidra til ? dekke deres behov for trygghet.
 

Iterasjon 3: Prototyping


Prototyping

Funn fra forrige iterasjon brukte vi til ? utforske artefakten. Underveis i denne fasen kontaktet vi v?re brukere for ? ta beslutninger knyttet til materialer og form. Den fysiske prototypen ble satt sammen med den tekniske delen, og formet v?r endelige l?sning som vist nedenfor.



 

Evaluering med bruker
 

Evalueringen fant sted i en stillest?ende bil, med brukeren og minst en fra gruppen til stede. Brukeren satt i f?rersetet der de kunne teste ut og interagere med artefakten, mens vi satt ved siden av og observerte interaksjonen etterfulgt av et intervju.


Noen siste ord

Veles vil til sist takke v?re fantastiske brukere som tok prosjektet like seri?st som oss, og tok seg tid til ? bidra.
Vi vil ogs? takke v?r gruppel?rer Ina for sin veiledning og tilgjengelighet til ? svare p? v?re sp?rsm?l, 
Tone og gruppel?rerne for tilbakemeldinger underveis i prosjektet,
og til Adrian p? Sonen for uvurderlig teknisk assistanse. 


TAKK FOR OSS!