Ukeoppgaver 10: 24. okt - 30. okt (INF1000 - H?st 2013)

_中国竞猜网_中国足彩网-足球推荐

M?l
Forst? forskjellene mellom arrayer og HashMaper, og anvendelsesomr?dene for disse datastrukturene, og forst? hvordan innstikksortering fungerer.

[N?kkeloppg.]: Oppgave merket med n?kkelsymbol er plukket ut som spesielt representativ for de viktigste temaene fra ukens forelesning, og alle b?r ha som minimumsm?l ? l?se denne selvstendig.

Oppgaver

  1. HashMap: Hva skrives ut?  (Se oversikten p? side 190 i l?reboka)
    import java.util.*;
    class Personer {
        public static void main(String[] args) {
    	HashMap <String, Person> register = new HashMap <String, Person> ();
    
    	Person p1 = new Person("Ida", 19);
    	Person p2 = new Person("Lars", 21);
    
    	register.put(p1.navn, p1);
    	register.put(p2.navn, p2);
    
    // a)
    	Person p = register.get("Ida");
    	System.out.println(p.navn + p.alder);
    
    // b)
    	for (String s : register.keySet()) {
    	    System.out.println(s);
    	}
    // c)
    	p1.alder = 24;
    	for (Person p3 : register.values()) {
    	    System.out.println(p3.navn + ":" + p3.alder);
    	}
    // d)
    	if (register.containsValue(p2) && ! register.containsKey("Elin")) {
    	    System.out.println(true);
    	}
    // e)
    	register.remove("Lars");
    	System.out.println(register.size() + " - " + register.isEmpty());
    // f)
    	System.out.println(register.remove("Ida") == null);
    	System.out.println(register.remove("Ida") == null);
        }
    }
    
    class Person {
        String navn;
        int alder;
    
        Person(String navn, int alder) {
    	this.navn = navn;
    	this.alder = alder;
        }
    }
    

     
  2. Bank.java: Array vs. HashMap
    (a) F?lgende program viser et enkelt banksystem med en array kontoer[], og metoder for ? finne en konto vha. navn til eieren og vha. kontonummer.  Skriv om programmet slik at det bruker en HashMap i stedet for arrayen kontoer[].  I f?rste omgang lager vi én HashMap, med personnavn som n?kkel og et Konto-objekt som verdi, deklarert slik:
      HashMap<String, Konto> kontoFraNavn = new HashMap<String, Konto>();

    Hvilke fordeler og ulemper f?r vi av ? bruke HashMap her?  Hva kan variabelen antKontoer erstattes med i programmet?  (Anta forel?pig at personnavnene er unike og at hver person bare kan ha én konto i banken.)
    class Konto {
        int nr; // kontonummer
        String navn; // eier
        int saldo;
    
        Konto(int nr, String navn, int saldo) {
    	this.nr = nr;
    	this.navn = navn;
    	this.saldo = saldo;
        }
    
        void settInn(int innskudd) {
    	saldo = saldo + innskudd;
        }
    }
    
    class Bank {
        Konto[] kontoer = new Konto[1000];
        int antKontoer = 0;
    
        public static void main(String[] args) {
    	Bank b = new Bank();
        }
    
        Bank() {
            ?pneNyttKonto(530010, "Nils", 4000);
            ?pneNyttKonto(720020, "Elin", 8000);
            ?pneNyttKonto(910030, "Tina", 9000);
    
            Konto k = finnKontoFraNavn("Elin");
            System.out.println("Elins kontonr: " + k.nr + ", saldo: " + k.saldo);
    
    	k = finnKontoFraNr(530010);
    	System.out.println("Kontonr. " + k.nr + " tilh?rer " + k.navn);
        }
    
        void ?pneNyttKonto(int nr, String navn, int saldo) {
    	Konto k = new Konto(nr, navn, saldo);
    	kontoer[antKontoer] = k;
    	antKontoer++;
        }
    
        Konto finnKontoFraNavn(String navn) {
    	for (int i = 0; i < antKontoer; i++) {
    	    if (kontoer[i].navn.equals(navn)) {
    		return kontoer[i];
    	    }
    	}
    	return null;
        }
    
        Konto finnKontoFraNr(int kontonr) {
    	for (int i = 0; i < antKontoer; i++) {
    	    if (kontoer[i].nr == kontonr) {
    		return kontoer[i];
    	    }
    	}
    	return null;
        }
    }
    
    KJ?REEKSEMPEL:
    Elins kontonr: 720020, saldo: 8000
    Kontonr. 530010 tilh?rer Nils
    

    (b) Lag en HashMap til, kalt kontoer, hvor du bruker som n?kkel kontonummeret konvertert til String, og fortsatt Konto-objektene som verdi.  Vis at metoden finnKontoFraNr() blir enklere n?.  Videre tenk deg at vi skal ha en metode for ? fjerne en konto.  F?lgende kode viser hvordan det kan gj?res med arrayer.  Hvor mange programsetninger trengs det n?r vi bruker én HashMap i stedet?  Og med to?
        void avsluttKonto(Konto k) {
    	// Fjerner en konto ved ? finne indeksen til kontoen i arrayen
    	// kontoer[] og flytte alle kontoene med h?yere indeks en plass ned.
    	boolean funnet = false;
    	for (int i = 0; i < antKontoer && !funnet; i++) {
    	    if (kontoer[i] == k) {
    		funnet = true;
    		for (int j = i; j < antKontoer - 1; j++) {
    		    kontoer[j] = kontoer[j + 1];
    		}
    		antKontoer--;
    	    }
    	}
        }
    

    (c) Disse oppgavene har begrensningen at personnavnene m? v?re unike og at hver person bare kan ha én konto i banken.  Hvordan ville man unng?tt disse begrensninger i et mer avansert system?  Hvilke fordeler og ulemper ser du av ? bruke HashMap-er i stedet for 2D-arryaer i Oblig 3? (foresl? mulige n?kkel/verdi-kombinasjoner).
    Hint: Se avsnitt 9.11 p? side 191 i l?reboka for forskjellene mellom arrayer og HashMap-er.

    • Javadoc
      Du kan finne offisielle eksempler p? javadoc-kommentarer her og her. Se p? noen av disse eksemplene, og skriv lignende kommentarer i din Oblig 3 eller 4. Javadoc-kommentarer startes med /** og avsluttes med */, og plasseres i linjen(e) rett f?r klassen, metoden, eller objektvariabelen man ?nsker ? kommentere. Kj?r deretter javadoc-kommandoen, og ?pne til slutt den genererte index.html-filen i en browser for ? se p? resultatet:

      > javadoc -package Programnavn.java
      > firefox index.html &
      
    • Kort og Kortstokk
      Programmer enum Type, som kan v?re Hjerter, Ruter, Spar eller Kl?ver. Programmer ogs? public enum Kort, som inneholder en Type og et tall mellom 1-13, og en klasse Kortstokk. Kortstokken skal ta vare p? 52 Kort i en beholder (f.eks et array). Programmer en "dealer" som har en kortstokk og skal ha metoder for ? kontrollere at alle spillekortene er i Kortstokken og denne skal returnere true hvis kortstokken kan brukes og false hvis kort mangler. Videre skal Dealeren ha metoder for ? stokke kortstokken - dette skal da bytte om p? rekkef?lgen i Kortstokkens beholder (tips bruk Random.nextInt(52) for ? finne ut hvilken plass) og for ? dele ut kortene. Dette skal i f?rste omgang bare skrive ut rekkef?lgen av kortene til skjerm. Lag en metode i Kortstokk som oppretter sine kort og en metode bruk. Bruk random for ? finne ut om noen kort blei tapt (og evt hvilke) under bruk. I s?fall m? du sette dette kortets plass i beholderen tom.

 


Tibakemelding om dette oppgavesettet kan du sende p? mail til ingridgg [a] ifi.uio.no

Publisert 19. okt. 2013 20:27 - Sist endret 21. nov. 2013 10:07