Ukeoppgaver 7: 3.10 - 9.10 (INF1000 - H?st 2013)

M?l: Trening i bruk av klasser, objekter og pekere. Bruk av lokale metoder og objektvariable.

 Oppgave merket med n?kkelsymbol er plukket ut som spesielt representativ for de viktigste temaene fra ukens forelesning, og alle b?r ha som minimumsm?l ? l?se denne selvstendig.

Denne ukens oppgaver er hentet fra "Rett p? Java". Mange av disse oppgavene bruker det du har l?rt om klasser og objekter, og brukene/forskjellen p? de ulike navnene.

 

Oppgave 1

Lag et program hvor main ligger i en klasse "Prog1", og deklarer en annen klasse "ABC" med et heltall (int i) deklarert inne i klassen "ABC" p? samme fil (Prog1.java).

a) Deklarer en peker pek til ABC-klassen i main.

b) Lag et objekt av klassen ABC, og la pek peke p? det objektet.

c) Sett verdien av i til 14 i dette objektet.

d) Skriv ut p? skjermen verdien av i fra main.

e) Deklarer en metode dobbelt() i ABC som dobler verdien av i.

f) Kall denne metoden fra main to ganger, og skriv s? ut fra main verdien av i i objektet.

 

Oppgave 2

Fjern klassen "ABC" fra fila Prog1.java og legg den p? en egen fil p? samme filomr?de (p? fila: ABC.java).

a) Kompiler s? "ABC.java" og "Prog1.java" hver for seg.

b) Kj?r n? "Prog1.java" og se om du f?r samme resultatet.

 

Oppgave 3

Fortsettelsen av programmet fra oppgave 2.

a) Deklarer en objektvariabel double x i "ABC".

b) Lag en objektmetode double settX(double y) i klasse "ABC" som setter verdien av x til parameterens verdi, og som returnerer den gamle verdien av x f?r den fikk den nye verdien y.

c) Lag en ny metode som tester settX med 10 000 kall i en l?kke.

 

Oppgave 4 - En mobil-klasse

a) Programmer en klasse Mobil og gi den variabler for merke, eier, og telefonnummer. Opprett et objekt av klassen i en annen klasse som inneholder main-metoden.

b) Programmer en klasse Person som inneholder variabler for navn, alder og bosted.

c) Opprett et objekt av klassen Person i main-metoden, og sett passende verdier for navn, alder og bosted fra main-metoden.

d) Opprett et nytt objekt av klassen Person, men sett denne gangen passende verdier for navn, alder og boksted ved hjelp av en metdo i klassen Person.

e) Endre klassen Person slik at klassern har en konstrukt?r som tar imot og setter alder og navnet, og endre samtidig hvordan du opprettet objektet i oppgave b.

f) Endre n? klassen Person slik at personen f?r en mobiltelefon dersom personen er over 14 ?r. Hint: Husk ? lage et objekt av klassen Mobil f?r du gir den til personen.

 

Tibakemelding om dette oppgavesettet kan du sende p? mail til ingridgg [a] ifi.uio.no

Publisert 3. okt. 2013 15:17