WEBVTT Kind: captions; language: nb-no NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:00:00.000 --> 00:00:09.900 Hei og velkommen til den ?ttende forelesningen i SOSANT1200 politisk antropologi forrige gang i den 00:00:09.900 --> 00:00:19.900 syvende forelesningen s? snakket om antropologi og staten da var temaet politisk antropologi og unders?kelser av 00:00:19.900 --> 00:00:33.100 staten og tenkning om staten, vi s? p? et arbeid av Ferguson og Gupta vi s? p? artikler av Jonah Rubin og Andrew Canessa 00:00:33.100 --> 00:00:45.500 det jeg skal gj?re i dag det er ? snakke om den andre av monografiene v?re p? pensum Det er den 00:00:45.500 --> 00:00:54.500 boken som er skrevet av en kvinnelig britisk sosialantropolog som er p? universitetet i Cambridge 00:00:54.500 --> 00:00:59.450 university of Cambridge og hun heter Sian Lazar og boken hennes NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:00:59.450 --> 00:01:11.800 Den heter politikkens og sosiale liv eller The Social Life of Politics den har en undertittel "Ethics, kinship and union activism in Argentina" 00:01:11.800 --> 00:01:25.900 alts? etikk, slektskap og fagforeningsaktivisme i Argentina. S? det jeg skal gj?re i 00:01:25.900 --> 00:01:36.600 denne ?ttende forelesningen det er ? snakke om Lazars bok og s? skal jeg fortsette med ? gj?re det 00:01:36.600 --> 00:01:42.900 den neste gangen ogs? i den niende forelesningen, jeg skal bruke to ganger p? ? snakke om Lazars bok 00:01:42.900 --> 00:01:52.700 Det skal gj?re i dag denne ?ttende gangen som dere ser p? skjermen gj?re to hovedting for det 00:01:52.700 --> 00:01:59.850 f?rste s? skal jeg til ? begynne med snakke basert p? det som Lazar skriver om i sitt NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:01:59.850 --> 00:02:07.800 Introduksjonskapittel og da skal jeg reise sp?rsm?let om hva hvordan kan vi 00:02:07.800 --> 00:02:14.400 karakterisere studieobjektet til Lazar hva er det hun studerer? Hva er dette en studie? Jeg skal snakke litt om 00:02:14.400 --> 00:02:21.500 hvordan hun selv presenterer det intellektuelle antropologiske prosjektet sitt alts? sp?rre hva er 00:02:21.500 --> 00:02:30.100 forskningsinteressene hennes? Hva er s?nn som hun ser det selv de sentrale analytiske interessene eller 00:02:30.100 --> 00:02:39.000 st?stedet perspektivet hennes for ? studere? det andre som jeg skal gj?re Og det blir den andre delen 00:02:39.000 --> 00:02:45.600 av denne forelesningen her denne ?ttende forelesningen det er ? g? videre og gi dere en del data og 00:02:45.600 --> 00:02:55.100 kontekster som jeg henter i hovedsak fra kapittel 1 i boken som er kalt the state and the unions in space 00:02:55.100 --> 00:02:56.600 and time NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:02:58.900 --> 00:03:08.100 Bakgrunnen for at jeg kommer til ? bruke litt tid i dag og i den andre delen av denne forelesningen 00:03:08.100 --> 00:03:14.200 P? en del empiriske kontekster som Lazar gir oss i kapittel 1 om forholdet mellom staten og 00:03:14.200 --> 00:03:23.300 fagbevegelsen i Argentina det er at jeg tenker at det er litt viktig ? se p? noen s?nne kontekster og noen 00:03:23.300 --> 00:03:30.000 s?nne data for at ikke resten av det vi snakker om det jeg snakker om basert p? Lazar skal henge 00:03:30.000 --> 00:03:36.300 for mye i luften og da skal jeg som dere ser p? skjermen i den andre delen av forelesningen jeg skal se 00:03:36.300 --> 00:03:43.500 p? trekk ved det vi kan kalle feltet hennes fagbevegelsene som hun studerer det andre skal 00:03:43.500 --> 00:03:49.600 gj?re at jeg skal se litt p? trekk ved den sosiale og politiske historien den nyere sosiale og 00:03:49.600 --> 00:03:58.900 politiske historien til Argentina hvordan Lazar gir oss noen biter av det og det tredje jeg skal gj?re er 00:03:58.900 --> 00:03:59.750 ? reflektere NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:03:59.750 --> 00:04:06.900 litt kort litt mer over det Lazar sier i kapittel 1, reflektere over den 00:04:06.900 --> 00:04:14.100 generelle rollen og betydningen vi kan si at de fagbevegelsene har som hun studerer i det argentinske samfunnet 00:04:14.100 --> 00:04:21.600 i dag. Det jeg skal gj?re i den niende forelesningen 00:04:21.600 --> 00:04:30.500 Det er ? g? videre og snakke mer om argumenter og perspektiver og data som hun gir oss 00:04:30.500 --> 00:04:37.000 videre utover i boken og da skal jeg i den niende forelesningen legge spesiell vekt p? ? 00:04:37.000 --> 00:04:47.800 presentere litt av argumentasjonen Lazar i kapittel 2 og kapittel 3. Kapittel 2 som handler om 00:04:47.800 --> 00:04:58.200 'Militancia' aktivismen fagforeningsaktivismen og kapittel 3 det heter family 00:04:58.200 --> 00:04:59.750 And internegnerational transmission of militancia NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:04:59.750 --> 00:05:08.300 overf?ringen av generasjon til generasjon av deltakelsen i denne 00:05:08.300 --> 00:05:16.600 formen for fagbevegelse denne formen for militant politisk aktivitet, og det som jeg skal snakke om neste gang om 00:05:16.600 --> 00:05:23.400 S?rlig basert p? kapittel to og tre og og s? skal jeg ogs? snakket en del om innholdet i kapittel 5 som jeg synes er 00:05:23.400 --> 00:05:31.400 Veldig interessant kapittel som heter containment as care. Igjen i dag s? begynner jeg og legger i grunnen mest vekt 00:05:31.400 --> 00:05:39.700 p? hva er det hun er opptatt av her? Hva er 00:05:39.700 --> 00:05:47.100 prosjektet hennes og Hvordan kan vi se p? noen av de dataene og konteksten som 00:05:47.100 --> 00:05:53.700 Hun gir oss oss om det argentinske samfunnet og fagbevegelsen i dette samfunnet og neste gang s? skal jeg g? 00:05:53.700 --> 00:05:59.750 litt tettere inn i noen av argumentene hennes om som du finner i NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:05:59.750 --> 00:06:17.400 Kapittel 2 og 3 og 5. Da starter jeg med 00:06:17.400 --> 00:06:26.300 ? sp?rre som jeg gj?r p? toppen av skjermen her Hva er det faglige prosjekter til Lazar I denne 00:06:26.300 --> 00:06:33.000 boken? Da skal jeg se p? det i form av tre punkter, jeg vil understreke at mye av det jeg skal snakke 00:06:33.000 --> 00:06:39.900 om n? det er s?nn som Lazar selv pr?ver ? forklare i introduksjonen sin 00:06:39.900 --> 00:06:48.300 I kapitlet som hun har kalt introduction. Jeg skal se p? litt hva som er studie- 00:06:48.300 --> 00:06:56.300 objektet til Lazar, og hva hun studerer. S? skal jeg i punkt to snakke litt om det at Lazar 00:06:56.300 --> 00:06:59.700 selv er opptatt av studiene hennes er NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:06:59.700 --> 00:07:06.900 en studie i en form for sosial bevegelse form for social movement som er basert s?rlig p? deltakelse i 00:07:06.900 --> 00:07:14.100 arbeidslivet en form for yrkesidentitet og en form for klasseidentitet, dette er noe Lazar tematiserer 00:07:14.100 --> 00:07:21.400 som en del av produksjonen sin og perspektivet sitt s? jeg skal snakke litt om dette 00:07:21.400 --> 00:07:27.700 Det tredje punktet som jeg skal snakke om n? innledningsvis det er dette sp?rsm?let her hvordan kan vi 00:07:27.700 --> 00:07:38.600 si at Lazar gir oss en en mer generell antropologisk tiln?rming til politisk 00:07:38.600 --> 00:07:47.000 analyse til politisk handling og det jeg skal gj?re da ? sp?rre litt mer eksplisitt om 00:07:47.000 --> 00:07:53.600 hvordan kan vi karakterisere hennes tiln?rming til analyse av politisk handling og politisk liv 00:07:53.600 --> 00:07:59.650 kan vi etablere noen biter i det vi kan kalle hennes analytiske mer generelle st?stedet for NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:07:59.650 --> 00:08:06.900 politisk analyse hennes analytiske st?sted. S? det er en tre rettede strukturen i denne 00:08:06.900 --> 00:08:20.200 denne forelesningen. Hva er studieobjekter til Lazar? 00:08:20.200 --> 00:08:32.000 Det hun studerer er to store fagbevegelsesorganisasjoner som begge organiserer ansatte 00:08:32.000 --> 00:08:39.700 i offentlig sektor i Argentina alts? offentlige ansatte, dette er vesentlig ? se innledningsvis 00:08:39.700 --> 00:08:46.800 de fagbevgelsene som Lazar arbeider med og fors?ker ? studere og har gjort 00:08:46.800 --> 00:08:54.500 feltarbeid i blant i det moderne Argentina i dag det er fagbevegelser som har det til felles at 00:08:54.500 --> 00:08:59.200 de organiserer folk som jobber for det offentlige NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:08:59.200 --> 00:09:13.200 Enten for staten eller for kommunene s? hun jobber ikke med fagorganisering i det private n?ringsliv hun jobber med fagorganiserte 00:09:13.200 --> 00:09:25.200 i statssektoren den offentlige sektoren og en grunn til at jeg dveler ved dette er at det er vesentlig ? se 00:09:25.200 --> 00:09:31.800 at det er dette som er i studieobjektet hennes, det andre 00:09:31.800 --> 00:09:43.300 selv om hun i boken sin prim?rt setter s?kelyset p? 00:09:43.300 --> 00:09:53.100 sp?rsm?let Hvordan kan vi forst? fagbevegelsen blant de offentlige ansatte i dagens Argentina 00:09:53.100 --> 00:09:59.700 Lazar gjennom analysen sin og gjennom dette s?kelyset NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:09:59.700 --> 00:10:08.600 p? fagforeningspolitikken og fagforenings virksomheten blant de som faktisk jobber innen 00:10:08.600 --> 00:10:18.500 offentlig sektor og for sentraladministrasjonen for den argentinske staten at hun p? den m?ten ogs? gir oss i 00:10:18.500 --> 00:10:26.400 noen grad en form for etnografisk antropologisk analyse av en bestemt statsdannelsene nemlig den 00:10:26.400 --> 00:10:33.600 moderne argentinske statsdannelsen s? jeg dveler ogs? ved dette for ? understreke at det er en 00:10:33.600 --> 00:10:39.000 form for bro mellom det som jeg snakket om forrige gang nemlig sp?rsm?let om hvordan studerer 00:10:39.000 --> 00:10:48.500 antropologer staten? Hvordan gj?r antropologer deler av statssystemet og statsapparatet og moderne 00:10:48.500 --> 00:10:57.900 staten til etnografi? I hele monografien til Lazar s? f?r vi ogs? en del svar 00:10:57.900 --> 00:10:59.550 p? dette sp?rsm?let NOTE Treffsikkerhet: 89% (H?Y) 00:10:59.550 --> 00:11:08.600 Her ser vi ogs? en moderne politisk antropolog etnograf som arbeider med ? representere for oss 00:11:08.600 --> 00:11:19.600 Beskrive for oss analysere for oss noen sider ved hvordan den moderne argentinske statsdannelsen fungerer og opererer og 00:11:19.600 --> 00:11:26.200 skapes og gjenskapes over tid og hun gj?r det da gjennom ? gi oss en analyse som fordyper seg i forholdet 00:11:26.200 --> 00:11:35.500 mellom fagbevegelsen og de fagorganisertes organisasjoner blant offentlig ansatte og 00:11:35.500 --> 00:11:45.900 den formen som staten den argentinske staten tar og f?r over tid. De to organisasjonene som hun har gjort 00:11:45.900 --> 00:11:58.900 Feltarbeid blant det er de som st?r p? skjermen her i to. Den ene er forkortet til UPCN og det st?r 00:11:58.900 --> 00:11:59.500 Da p? NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:11:59.500 --> 00:12:09.700 spansk for Union del Personal Civil De La Nacion som hun oversetter til engelsk som Union of National 00:12:09.700 --> 00:12:20.000 Civil Servants, fagbevegelsen for nasjonale offentlige ansatte eller offentlige funksjon?rer og s? 00:12:20.000 --> 00:12:29.800 er det den andre organisasjonen som da er forkortet til ATE 00:12:29.800 --> 00:12:40.100 oversatt p? engelsk som Association of state workers 00:12:40.100 --> 00:12:52.700 Her finnes det to store nasjonalt operative viktige fagbevegelser 00:12:52.700 --> 00:12:59.500 fagbevegelsesorganisasjoner i dagens Argentina som har det til felles at de organiserer offentlige ansatte NOTE Treffsikkerhet: 87% (H?Y) 00:12:59.500 --> 00:13:09.600 National civil servants og state workers. Lazar gir oss i denne boken en etnografi om 00:13:09.600 --> 00:13:22.800 Hvordan disse fagorganisasjonene er organisert og om hvordan medlemmene rekrutterer og 00:13:22.800 --> 00:13:37.400 hvordan de over tid f?r de begrepene om rettferdighet om rett og galt som de f?r alts? 00:13:37.400 --> 00:13:44.900 hvordan de b?de moralsk og politisk skaper og gjenskaper seg selv som individer og dels som 00:13:44.900 --> 00:13:54.700 Kollektive uttrykk som fagbevegelser. Disse to organisasjonene representerer litt ulike orienteringer 00:13:54.700 --> 00:13:59.350 politisk sett innenfor den argentinske fagbevegelsen NOTE Treffsikkerhet: 93% (H?Y) 00:13:59.350 --> 00:14:07.200 den f?rste her UPCN som er den st?rste organisasjonen av disse to som har de fleste medlemmene 00:14:07.200 --> 00:14:19.100 den er en del av den spesielle argentinske sosiale og politiske bevegelsen eller kraften som gjerne 00:14:19.100 --> 00:14:26.800 omtales som peronisme og jeg skal snakke litt senere i dag i denne forelesningen mer om hva dette 00:14:26.800 --> 00:14:36.800 uttrykket peronismen refererer til hva vi kan si om peronistiske bevegelsen i dagens Argentina svarer til 00:14:36.800 --> 00:14:45.800 Hvor den kommer fra men la oss si at det finnes et eget politisk parti i dagens Argentina som gjerne omtales som 00:14:45.800 --> 00:14:55.100 peronisttpartiet, og dette peronistpartiet det har i perioder styrt Argentina alts? vunnet valg 00:14:55.100 --> 00:14:59.050 Senest fra 2013 til 2015 s? vant NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:14:59.050 --> 00:15:08.900 Det s?kalte peronistpartiet presidentvalget i Argentina og presidentene var da henholdsvis 00:15:08.900 --> 00:15:21.600 Nestor Kirchner og etterp? Hans kone Cristina Kirchner i denne 12 ?rs perioden fra 2003 til 2015. Fra 00:15:21.600 --> 00:15:32.200 2015 og fram til 2019 s? var det en politiker som ikke er s? glad i peronismen og som av og til 00:15:32.200 --> 00:15:40.000 refereres til som en slags anti-peronist som vant det argentinske valget nemlig Mauricio Macri som satt fra 2015 00:15:40.000 --> 00:15:47.400 til 2019 men n? fra 2019 s? vant igjen Peronistene og peronist-partiet presidentvalget og styrer da i Argentina 00:15:47.400 --> 00:15:56.700 Det jeg vil frem til er at denne f?rste fagbevegelsen UPCN den er 00:15:56.700 --> 00:15:59.000 historisk og har fremdeles i dag NOTE Treffsikkerhet: 86% (H?Y) 00:15:59.000 --> 00:16:06.500 forst?tt og forst?r seg selv som en del av den store argentinske peronistiske bevegelsen og har slikt sett i 00:16:06.500 --> 00:16:15.400 vesentlige perioder av Argentinas moderne politiske historie hatt et direkte st?tteforhold til det 00:16:15.400 --> 00:16:23.200 statsb?rende partiet alts? til partiet som har sittet med president makten og ut?vd 00:16:23.200 --> 00:16:33.100 styringen av den argentinske staten og det gj?r at denne fagbevegelsen UPCN p? mange m?ter har hatt et 00:16:33.100 --> 00:16:47.200 n?rmere i perioder som jeg sier en direkte st?ttefunksjon til staten 00:16:47.200 --> 00:16:57.800 som de har kontrollert som har kontrollert og styrt og hatt makten over staten mens ATE den andre 00:16:57.800 --> 00:16:58.700 Organisasjonen NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:16:58.700 --> 00:17:10.500 Er en fagbevegelse som Lazar forklarer oss og viser oss gjennom boken har en selvforst?else som inneb?rer at den 00:17:10.500 --> 00:17:20.800 Den er i st?rre grad selvstendig uavhengig og s? den er s? stolt av ? fremst? som et friere 00:17:20.800 --> 00:17:27.300 og selvstendig og mer autonomt forhold til det partiet og de kreftene som til enhver tid styrer 00:17:27.300 --> 00:17:34.100 Det argentinske samfunnet ATE er ogs? av og til utlagt som litt mer 00:17:34.100 --> 00:17:50.900 venstreorientert enn denne peronistiske bevegelsen UPCN. ATE er en organisasjon som er nasjonal og 00:17:50.900 --> 00:17:58.400 stor og viktig fagbevegelse blant offentlige ansatte i Argentina men den st?r mer direkte til ansvar overfor 00:17:58.400 --> 00:17:59.350 deres egne NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:17:59.350 --> 00:18:07.400 forsamlinger eller grupper og aktivister og medlemmer og ikke ovenfor et bestemt argentinsk politisk 00:18:07.400 --> 00:18:29.400 parti. La meg g? videre og si litt mer om Lazars unders?kelse av det hun er interessert i og det hun gj?r i 00:18:29.400 --> 00:18:35.500 boken. Som dere ser p? skjermen her er det notert et par punkter som n?rmere karakterisere 00:18:35.500 --> 00:18:44.500 Det dere kan kalle studieobjektet alts? det hun studerer. Lazar utforsker komparativt alts? 00:18:44.500 --> 00:18:53.400 sammenlignende det hun omtaler selv som the lived experience Alts? den levde erfaringen innenfor disse to 00:18:53.400 --> 00:18:59.400 fagbevegelsen disse to sv?re fagbevegelsene blant offentlig ansatte NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:18:59.400 --> 00:19:12.200 i dagens Argentina henholdsvis UPCN og ATE dels s? studerer hun skapelsen og 00:19:12.200 --> 00:19:20.000 gjenskapelsen av disse to bevegelsen av disse to organisasjonene og dels s? sammenligner hun sider 00:19:20.000 --> 00:19:30.000 ved praksis og handling og tenkning innenfor disse to bevegelsene s? hun fordyper seg hver og 00:19:30.000 --> 00:19:40.100 en av dem og gir oss etnografi og analyse av trekk ved hver og en av disse to fagbevegelsene men hun bruker 00:19:40.100 --> 00:19:49.900 ogs? boken sin til ? hele tiden generere perspektiver og analyse og interesse i former 00:19:49.900 --> 00:19:56.200 for gjenskaping av politisk aktivisme mer generelt ved ? snu og vende p? likheter og 00:19:56.200 --> 00:19:58.550 forskjeller mellom disse to NOTE Treffsikkerhet: 88% (H?Y) 00:19:58.550 --> 00:20:13.500 typene politisk aktivitet som hun finner i UPCN og ATe. Som jeg sier her nede p? skjermen s? kan jeg si at hun 00:20:13.500 --> 00:20:20.200 Det skal jeg snakke mer og mer om s?rlig den neste gangen i den niende forelesningen dette her at hun kan sies 00:20:20.200 --> 00:20:27.300 gjennom boken sin og i analysen sin det hun gj?r med etnografien sin og s?rlig v?re opptatt av ? 00:20:27.300 --> 00:20:36.800 studere p? hvilke m?ter fagforeningsmedlemmene alts? de enkelte argentinske deltagerne i disse to 00:20:36.800 --> 00:20:48.700 kollektive organisasjonene p? hvilke m?ter medlemmene kan sies ? 00:20:48.700 --> 00:20:59.300 bokstavelig talt former seg selv som bestemte moralske og politiske individer eller som hun selv sier NOTE Treffsikkerhet: 89% (H?Y) 00:20:59.300 --> 00:21:12.000 gjennom analysen sin subjekter. Hun er opptatt av ? vise oss hvordan fagforeningene disse 00:21:12.000 --> 00:21:21.000 fagbevegelsene former for sosiale bevegelser former for aktivisme i siste instans skapes ? gjenskapes 00:21:21.000 --> 00:21:28.700 Av medlemmene selv dels som individuelle akt?rer og dels som kollektiver alts? gruppedannelser av 00:21:28.700 --> 00:21:35.300 akt?rer n?r hun er opptatt av dette er hun s?rlig opptatt av sp?rsm?let om hvordan man kan forst? den 00:21:35.300 --> 00:21:48.100 formen for gjenskapelse av de verdiene, de normene, de moralske begrepene som driver den 00:21:48.100 --> 00:21:56.400 politiske handlinger. Hvordan vi forst? hvordan aktivistene de skaper og gjenskaper seg selv 00:21:56.400 --> 00:21:59.100 som bestemte moralske NOTE Treffsikkerhet: 88% (H?Y) 00:21:59.100 --> 00:22:07.300 Og politiske bevisstheter eller som Lazar sier subjekter alts? dels som individuelle subjekter 00:22:07.300 --> 00:22:16.800 Alts? individuelle personer og dels som fellesskap communities alts? politiske gruppedannelse som 00:22:16.800 --> 00:22:26.700 i siste instans er bundet sammen da som den nasjonale fagforeningsbevegelsen. 00:22:26.700 --> 00:22:37.700 For ? ytterlige plassere studieobjektet til Lazar kan vi si at Lazars bok er dypest sett en studie 00:22:37.700 --> 00:22:45.300 i veldig klassisk interessefelt for samfunnsanalyse for antropologer, sosiologer, statsvitere andre NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:22:45.300 --> 00:22:52.400 Lazars bok er en studie i kollektiv handling ikke sant en studie i sp?rsm?l om Hvordan kan vi 00:22:52.400 --> 00:23:05.800 forst? skapelsen og gjenskapelsen av former for politisk organisering blant en gruppe mennesker. 00:23:05.800 --> 00:23:12.400 det er sp?rsm?let Hvordan kan vi forst? skapelsen og gjenskapelsen av kollektiv politisk handling 00:23:12.400 --> 00:23:19.600 Dette at folk sl?r seg sammen og handler som et kollektiv som en gruppe Det er et problem 00:23:19.600 --> 00:23:28.500 som har interessert samfunnsforskere lenge. Hvordan kan vi forst? hvordan kollektiv handling skapes og 00:23:28.500 --> 00:23:38.300 gjenskapes over tid. Lazars bok er i siste instans en studie i dette sp?rsm?let hvordan kan 00:23:38.300 --> 00:23:45.650 vi tenke om analyse av hva det er som gir gir akt?rer NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:23:45.650 --> 00:23:57.400 denne evnen og kraften til ? holde sammen ? kjempe for felles interesser, den formen for 00:23:57.400 --> 00:24:03.000 kollektiv handling som hun da spesielt fordyper seg det er jo den kollektive handlingen som hviler i 00:24:03.000 --> 00:24:10.600 interesse den ?konomiske og sosiale interessekampen blant bestemte grupper av l?nnsarbeidere her da 00:24:10.600 --> 00:24:21.200 offentlig ansatte l?nnsarbeidere, ikke s?rlig mange moderne antropologer eller ikke mange antropologer eller 00:24:21.200 --> 00:24:29.100 etnografer har faktisk gjort kollektiv handling blant l?nnstakere og fagbevegelse til 00:24:29.100 --> 00:24:38.200 gjenstand for etnografisk antropologiske studier dette har ikke v?rt noe viktig sujett for veldig 00:24:38.200 --> 00:24:45.199 mange antropologer heller ikke i politisk antropologien ofte i noe s?rlig grad gitt oss NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:24:45.199 --> 00:24:57.100 Fyldig og detaljerte etnografier fra fagbevegelsen som en politisk og sosial kulturell arena s? grunnen 00:24:57.100 --> 00:25:05.500 til at jeg sier dette er egentlig fordi jeg ?nsker ? understreke at det Lazar gj?r det er 00:25:05.500 --> 00:25:19.200 antropologisk sett nesten litt eksotisk litt pioner aktig det er ikke s? 00:25:19.200 --> 00:25:24.800 mange eksempler p? at politisk antropologer og politiske etnografer faktisk arbeider s? systematisk 00:25:24.800 --> 00:25:35.500 med ? fors?ke ? forst? politisk handling og politisk tenkning blant fagorganiserte ? gj?r p? en m?te 00:25:35.500 --> 00:25:44.850 fagbevegelsen til det sentrale tema og det sentrale feltet for studier. Boken til Lazar NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:25:44.850 --> 00:25:58.900 er kalt The Social Life of Politics, det er hovedtittelen til boken. Boken 00:25:58.900 --> 00:26:08.100 heter politikkens sosiale liv, the social life og politics ogs? har den en undertittel 00:26:08.100 --> 00:26:18.100 Ethics, kinship and union activism in Argentina og det jeg har lyst til ? gj?re er ? 00:26:18.100 --> 00:26:26.700 stille sp?rsm?let hvorfor er boken kalt politikken sosiale liv? 00:26:26.700 --> 00:26:41.200 Hvorfor heter den det? og slik jeg ser det s? f?r vi gjennom denne tittelen p? mange m?ter Lazars mest 00:26:41.200 --> 00:26:45.150 grunnleggende grep og interesse n?r hun NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:26:45.150 --> 00:26:55.500 arbeider med sp?rsm?l om hvordan skal vi tenke og forst? politiske analyser som 00:26:55.500 --> 00:27:05.600 antropologer og etnografer? Hun arbeider gjennom hele boken sin basert p? en forst?else som sier at skal 00:27:05.600 --> 00:27:15.200 vi forst? politisk liv alle steder skal vi forst? skapelsen og gjenskapelsen av aktiviteter som 00:27:15.200 --> 00:27:23.200 svarer til maktforhandlinger og maktkamper og politisk liv politiske former og politisk handling s? m? vi studere 00:27:23.200 --> 00:27:32.800 disse prosessene alts? politikken som en form for virkninger av eller effekter kan vi si av 00:27:32.800 --> 00:27:44.500 hverdagslig mer intimt sosialt liv, en politisk aktivisme er fagforeningsaktivisme eller en 00:27:44.500 --> 00:27:45.450 Den sosiale kraften NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:27:45.450 --> 00:27:52.900 bevegelsen er som er uttrykt gjennom fagforeningsaktivitet blant offentlige ansatte slik politisk 00:27:52.900 --> 00:28:04.400 aktivitet den m? forst?s viser Lazar oss og argumenterer for gjennom boken sin som bygget inn eller er 00:28:04.400 --> 00:28:12.700 forankret i eller n?rmest et speil av bestemte hverdagslige sosiale og kulturelle og 00:28:12.700 --> 00:28:22.200 moralske relasjoner og aktiviteter eller da som undertittelen ogs? sier alts? etikk eller moralsk 00:28:22.200 --> 00:28:29.400 Tenkning og slektskap. Det jeg vil frem til her det er ikke tilfeldig over 00:28:29.400 --> 00:28:36.700 hodet at tittelen p? boken er politikkens sosiale liv for det Lazar fors?ker ? gj?re gjennom boken 00:28:36.700 --> 00:28:45.050 sin er ? vise oss at skal vi forst? veldig vesentlige sider ved den formen som politikken har NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:28:45.050 --> 00:28:54.200 Tatt ? har i den moderne Argentina i dag skal vi forst? vesentlige sider ved det uttrykker som den moderne 00:28:54.200 --> 00:29:02.600 argentinske statsdannelsen har f?tt og fortsetter ? ta i dag jeg s? m? vi arbeide med samfunnet selv 00:29:02.600 --> 00:29:11.200 vi m? arbeide med det mer trivielle hverdagslige ordin?re som ligger i de alminnelige sosiale 00:29:11.200 --> 00:29:18.100 relasjonene som politikken springer ut av er forankret i og gjenskapes ved hjelp av. Hva slags 00:29:18.100 --> 00:29:25.200 hverdagslige sosiale relasjoner er det vi snakker om? vi snakker om de sosiale relasjonene og de 00:29:25.200 --> 00:29:32.400 sosiale aktivitetene som er med p? ? gjenskape bestemte normer og verdier bestemt moralsk grunnlag 00:29:32.400 --> 00:29:40.900 for politikken, bestemte ideer om hva som er rett og galt hva som er rettferdig og verdien av lojalitet det ? 00:29:40.900 --> 00:29:45.450 holde sammen osv og hvor er det vi finner denne typen NOTE Treffsikkerhet: 87% (H?Y) 00:29:45.450 --> 00:29:53.000 hverdagsliv? Lazars bok viser oss at politikkens sosiale liv i dette tilfellet veldig mye ligger 00:29:53.000 --> 00:30:02.500 i hverdagslige og trivielle og ordin?re handlinger som ligger i det ? spise sammen dele mat og 00:30:02.500 --> 00:30:12.900 drikke v?re sammen alts? sosialitet overhodet deler felles rykter deler felles 00:30:12.900 --> 00:30:24.300 historie dele felles fortellinger om fortiden hjelpe hverandre vise hverandre og omsorg 00:30:24.300 --> 00:30:31.400 bokstavelig talt alts? hjelpe hverandre med ressurser og st?tte i krisesituasjoner og n?dvendige 00:30:31.400 --> 00:30:40.900 situasjonen, sm? og store politiske ritualer knyttet til ?pningsseremonier innsettelses- 00:30:40.900 --> 00:30:44.650 seremonier markeringer av NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:30:44.650 --> 00:30:54.200 politiske begivenheter i fortiden alts? denne typen hverdagslig og rituelt liv som ligger i 00:30:54.200 --> 00:31:06.600 m?ltider, samv?r, sm? store rituelle anliggender er med p? ? forme individuelle og kollektive 00:31:06.600 --> 00:31:14.800 bevisstheter viser Lazars bok oss og det er det hun refererer til n?r hun snakker om den 00:31:14.800 --> 00:31:22.500 formen for sosialt liv som politikken gjelder i det er det hun bruker boken sin til, ? fors?ke ? forske i og borre i 00:31:22.500 --> 00:31:32.100 Hun viser oss at om vi skal forst? skapelsen og gjenskapelsen av disse formene for fagforenings aktivitet som 00:31:32.100 --> 00:31:40.800 ligger i UPCN og ATE s? m? vi se p? de disse mer alminnelige og trivielle hverdagslige m?tene ? rett og slett ? v?re 00:31:40.800 --> 00:31:45.400 sammen p? ? gj?re ting sammen p? ? feire og markere historiske NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:31:45.400 --> 00:32:05.700 Hendelser p? som ligger her i dagens Buenos Aires i dagens Argentina. La meg g? videre til punkt 2 00:32:05.700 --> 00:32:17.200 i det jeg skisserte som strukturen i denne f?rste delen av forelesningen. La meg g? til det punktet 00:32:17.200 --> 00:32:26.800 som er varslet om som handler om at Lazar tematiserer studien sin som en studie i 00:32:26.800 --> 00:32:37.700 i en sosial bevegelse forbundet med arbeidsliv og klasse yrkesdeltagelse s? la oss se p? dette 00:32:37.700 --> 00:32:45.150 her hva ligger i dette at Lazar var opptatt av hennes egen bok er en form for studie i en type NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:32:45.150 --> 00:32:53.000 sosial bevegelse og at de sosiale bevegelsene hun arbeider med er karakterisert ved at de 00:32:53.000 --> 00:33:07.500 uttrykker arbeidsslivsdeltagele, yrkesdeltagelse, klassetilh?righet. Lazar hun skriver om dette i 00:33:07.500 --> 00:33:17.000 Introduksjonen sin, hun er opptatt av at hun erkjenner at mye akademisk interesse for sosiale 00:33:17.000 --> 00:33:27.000 bevegelser alts? for social movements og for bevegelser som kjemper mot det best?ende eller mot 00:33:27.000 --> 00:33:37.200 den globale kapitalismens ?deleggende effekter har kommet til de siste ?rene de siste ti?rene Og 00:33:37.200 --> 00:33:43.700 vektlegge det som hun omtaler som Identity politics alts? identitetspolitikk NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:33:44.400 --> 00:33:52.800 Det Lazar gj?r i boken sin er ? sl? et slag for at de som er opptatt av ? forst? maktforhold 00:33:52.800 --> 00:34:02.400 De som er opptatt av ? forst? politisk liv og politisk analyse vi trenger ? fortsette ? interessere 00:34:02.400 --> 00:34:11.500 oss nok for de typene sosiale bevegelser for de typene social movements som er klassebaserte 00:34:11.500 --> 00:34:21.800 sosiale bevegelser. Lazar er opptatt av at interessen for og studiet av identitetspolitikk ikke m? g? 00:34:21.800 --> 00:34:29.100 for mye p? bekostning av en n?dvendig interesse slik Hun ser det for det hun oppfatter som sosial 00:34:29.100 --> 00:34:36.400 bevegelse som rett og slett springer ut av klassetilh?righet arbeidslivsdeltakelse og ?konomisk 00:34:36.400 --> 00:34:45.250 organiseringer. For Lazar er det slik at det er et problem og det er utilfredsstillende NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:34:45.250 --> 00:34:54.400 At mye av den organiserte klassebaserte politisk aktivismen i v?r tid i altfor 00:34:54.400 --> 00:35:03.800 liten grad de siste to tre fire ti?rene har v?rt satt nok s?kelys p? og har v?rt nok vektlagt av 00:35:03.800 --> 00:35:15.400 forskere og akademikere og andre ogs? politisk interesserte. S? det er Lazar sier videre og 00:35:15.400 --> 00:35:22.700 fastsl?r og pr?ver ? argumentere for i introduksjon sin er at det er flere veldig gode grunner til 00:35:22.700 --> 00:35:31.500 ? hevde at klassetilh?righet fremdeles utgj?r en viktig kilde til mobilisering til politisk 00:35:31.500 --> 00:35:42.900 mobilisering og aktivisme og sosial bevegelse i dagens verden. Hvilke grunner da? Jo For det f?rste sier hun 00:35:42.900 --> 00:35:45.250 arbeiderklasse identiteter NOTE Treffsikkerhet: 93% (H?Y) 00:35:45.250 --> 00:35:53.200 finnes fremdeles mange steder i verdenssamfunnet, de er ikke forsvunnet. Mange steder i verden 00:35:53.200 --> 00:36:04.400 samfunnet s? finnes det fremdeles sosiale lag og befolkningsgrupper som betrakter seg selv og ses av 00:36:04.400 --> 00:36:11.700 andre som representanter for arbeiderklasse og arbeiderklasse identiteter er ikke evaporert eller 00:36:11.700 --> 00:36:19.500 forsvunnet fra dagens verdenssamfunn om vi ser p? verdenssamfunnet som en global struktur. I dette 00:36:19.500 --> 00:36:29.700 s? ligger muligens at arbeiderklassen identiteter sier Lazar forandres og endres, de er ikke statiske men de 00:36:29.700 --> 00:36:35.400 eksisterer og mange steder s? er viktige og dette er da for henne et argument for at det er 00:36:35.400 --> 00:36:42.900 n?dvendig ? fastholde at en del sosiale bevegelser og endel former for politisk aktivitet og 00:36:42.900 --> 00:36:45.000 politisk aktivisme er fremdeles NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:36:45.000 --> 00:36:53.500 forankret i arbeiderklassetilh?righet vi trenger som politisk interesserte og etnografer og 00:36:53.500 --> 00:37:02.200 antropologer og andre ? interessere oss for disse typene sosiale bevegelser ogs?. For det andre sier hun 00:37:02.200 --> 00:37:13.100 nye kollektive identiteter basert p? jobb p? yrkesdeltagelse eller p? arbeidsdeltakelse har vokst fram 00:37:13.100 --> 00:37:20.600 mange steder i verdenssamfunnet de siste ti?rene det finnes til og med sier hun former for politisk 00:37:20.600 --> 00:37:31.300 aktivitet og politiske bevegelser som er basert p? at deltakerne opplever og organiserer seg sammen basert 00:37:31.300 --> 00:37:41.400 p? at de alle sammen er arbeidsl?se, det finnes i dag et arbeidsliv som rommer masse midlertidig 00:37:41.400 --> 00:37:45.050 og tempor?re ansatte l?sarbeidere folk i NOTE Treffsikkerhet: 93% (H?Y) 00:37:45.050 --> 00:37:51.700 veldig prek?re arbeidsstillinger eller det finnes bevegelse blant arbeidsl?se og det finnes 00:37:51.700 --> 00:38:01.800 kooperative bevegelser folk som overtar fabrikker for eksempel som og driver den videre som 00:38:01.800 --> 00:38:11.400 selvorganiserte. Det hun vil frem til er at hvis vi ser p? verdensssamfunnet igjen s? er det et empirisk 00:38:11.400 --> 00:38:21.100 sp?rsm?l men mange steder sier hun s? er det slik at det finnes grupper av av organiserte det finnes 00:38:21.100 --> 00:38:29.600 sosiale bevegelser som har det til felles at de er forankret i deltakernes mer spesifikke tilh?righet 00:38:29.600 --> 00:38:38.300 til arbeidslivet og til yrkeslivet igjen vi er n?dt til ? v?re tilstrekkelig interessert 00:38:38.300 --> 00:38:45.200 i denne typen sosiale bevegelser ogs?. For det tredje sier hun og det er det viktigste kanskje for NOTE Treffsikkerhet: 83% (H?Y) 00:38:45.200 --> 00:38:54.100 denne boken her. Lazar fastsl?r at selv middelklassen 00:38:54.100 --> 00:39:03.700 kan mobilisere og organisere seg selv, middelklasseidentitet sier hun kan v?re en kilde til viktig 00:39:03.700 --> 00:39:11.400 politisk mobiliseringskraft spesielt sier hun i en global kapitalistisk verdensorden 00:39:11.400 --> 00:39:27.900 mer og mer favoriserer de superrike, mange middelklasserepresentanter f?ler seg truet av det 00:39:27.900 --> 00:39:36.500 de opplever som et fall i verdi i status og dette igjen gir kraft til sosiale bevegelser 00:39:36.500 --> 00:39:45.000 blant lavere middelklasse blant mer alminnelig middelklasse blant ?vre middelklasse, igjen sier hun vi trenger NOTE Treffsikkerhet: 88% (H?Y) 00:39:45.000 --> 00:39:52.900 ? interessere oss for sosiale bevegelser blant de mer alminnelige delene av arbeidslivet og 00:39:52.900 --> 00:40:03.500 organiserte som vi finner i former for aktivisme former for fagbevegelse blant mer alts? 00:40:03.500 --> 00:40:28.700 deler av befolkningen som meningsfullt kan karakteriseres som deler av middelklassen. Flertallet av de informantene 00:40:28.700 --> 00:40:37.500 Som Lazar har hatt i UPCN og ATE flertallet av de statsansatte som Lazar skriver om flertallet av 00:40:37.500 --> 00:40:44.500 informantene hennes de tilh?rer en form for argentinsk middelklasse NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:40:44.500 --> 00:40:53.400 vi kan si at i boken sin s? beskriver og analyserer Sian Lazar hvordan argentinske middelklassel?nnstagere alts? 00:40:53.400 --> 00:41:01.800 offentlige ansatte som ser det ser slik selv at de tilh?rer en form for argentinsk middelklasse 00:41:01.800 --> 00:41:09.500 Hun er opptatt av i denne boken og beskrive og analysere hvordan disse organiserer seg kollektivt for ? 00:41:09.500 --> 00:41:17.800 beskytte interessene sine og arbeidsvilk?rene og de sosiale vilk?rene de opplever og familiene deres 00:41:17.800 --> 00:41:27.500 Opplever. Lazar erkjenner i boken sin en alternativ mulighet her den best?r 00:41:27.500 --> 00:41:34.500 i at det de middelklassearbeiderne de offentlig ansatte som hun har gjort feltarbeid blant og de hun 00:41:34.500 --> 00:41:41.800 studerer at de organiserer seg ikke s? mye for ? kjempe mot kapitalen kan vi si men i stedet for ? 00:41:41.800 --> 00:41:45.050 bevare privilegiene deres i et ?konomisk system NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:41:45.050 --> 00:41:53.300 der ulikhetene vokser og mange st?tes ut av faste jobber og gj?res til de midlertidig ansatte og 00:41:53.300 --> 00:42:01.600 tempor?re ansatte med prek?re arbeidstakere og rett og slett miste jobben ig bli arbeidsl?s ogs? 00:42:01.600 --> 00:42:12.100 Lazar jobber gjennom boken sin med 00:42:12.100 --> 00:42:18.400 denne spenningen denne konfliktlinjen i boken sin, vi kan se at det er mange 00:42:18.400 --> 00:42:26.800 steder i boken hvor vi ser at den spenningen mellom de som har en fast offentlig jobb og de som 00:42:26.800 --> 00:42:34.500 mister jobben eller p? m?te bare jobber for den argentinske staten som midlertidige ansatt som l?st 00:42:34.500 --> 00:42:42.600 engasjert ansatt at denne konfliktlinjen er riktig og reell og er noe som opptar de to fagbevegelsene 00:42:42.600 --> 00:42:44.950 UPCN og ATE og deres aktivitet NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:42:44.950 --> 00:42:55.900 denne konfliktlinjen mellom de som nyter privilegiene gjennom ? ha gode 00:42:55.900 --> 00:43:05.300 sikre relativt godt l?nnede offentlige stillinger og de som gjennom storstilt privatisering i det 00:43:05.300 --> 00:43:13.800 moderne Argentina de siste ti?rene har mistet disse privilegiene og blitt tvunget ut i arbeidsl?shet og former for 00:43:13.800 --> 00:43:21.200 arbeid for det offentlige som inneb?rer midlertidig og tempor?r l?sarbeider eksistens alts? disse 00:43:21.200 --> 00:43:28.500 konfliktlinjene er en del av det feltet som hun arbeider i, det er reelle konfliktlinjer og de gjennomsyrer 00:43:28.500 --> 00:43:38.300 De tiln?rmingene til politisk arbeid og politisk aktivisme som Lazar finner 00:43:38.300 --> 00:43:44.899 i de to store nasjonale organisasjonene fagbevegelsene som hun arbeider med UPCN og ATE NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:43:44.899 --> 00:43:54.000 Hun behandler denne konfliktlinjene som en del av det hun studerer i boken sin. Uansett s? sier Lazar 00:43:54.000 --> 00:44:07.300 Dette er et veldig viktig poeng da er vi tilbake til sp?rsm?let om hvorfor trenger vi en 00:44:07.300 --> 00:44:14.700 politisk antropologi som er tilstrekkelig opptatt av sosiale bevegelser som er forankret i arbeidsdeltakelse og 00:44:14.700 --> 00:44:22.900 klassetilh?righet og yrkesdeltagelse. Her er et vesentlig poeng sier Lazar de fleste voksne arbeider p? 00:44:22.900 --> 00:44:29.200 et eller annet vis de fleste voksne mennesker verden over inkludert i dagens Argentina har og 00:44:29.200 --> 00:44:39.700 opprettholder en eller annen form for relasjon til arbeid, de fleste voksne mennesker 00:44:39.700 --> 00:44:44.950 deler dette at det p? et eller annet vis er knyttet til arbeid knyttet til NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:44:44.950 --> 00:44:53.100 deltakelse i dette sier Lazar ligger at vi trenger politisk antropologi som ligger kraftig til grunn 00:44:53.100 --> 00:45:00.100 at nettopp arbeidsdeltakelse yrkesdeltagelse eller jobb eller livbergingssstrategi rett og slett alts? ?konomisk 00:45:00.100 --> 00:45:09.600 deltakelse har veldig stor betydning som kilde til kollektiv identitet og som kilde til 00:45:09.600 --> 00:45:16.800 kollektiv politiske virksomhet og til sosiale bevegelser og politisk mobilisering s? vi trenger 00:45:16.800 --> 00:45:25.600 konkludere Lazar ? jobbe med ogs? klassebaserte sosiale bevegelser for ? kunne forst? v?r verdens 00:45:25.600 --> 00:45:38.800 ?konomiske politiske og kulturelle prosesser er en veldig vesentlig del av argumentasjonen hennes. For ? v?re enda 00:45:38.800 --> 00:45:44.950 mer konkret om fagbevegelsen blant de offentlig ansatte og middelklassene i NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:45:44.950 --> 00:45:54.400 Argentina som hun skriver om, fagbevegelsen i Argentina har som sagt v?rt en viktig politisk kraft 00:45:54.400 --> 00:46:03.300 en viktig sosial kraft og som Lazars bok viser oss de offentlige ansattes organisasjoner i Argentina 00:46:03.300 --> 00:46:12.500 har faktisk v?rt og de forblir faktisk sl?ende slagkraftige politisk sett om vi sammenligner med 00:46:12.500 --> 00:46:21.900 mange andre land, i mange land Argentina inkludert s? har offentlig sektor v?rt gjennom enorm 00:46:21.900 --> 00:46:31.100 privatisering og restrukturering og omformning de siste ti ?rene i Argentina. Det skal jeg snakke 00:46:31.100 --> 00:46:41.500 mer om etterhvert, s? kom 90-tallet til ? inneb?re starten p? en massiv 00:46:41.500 --> 00:46:44.900 privatisering av sv?re argentinske NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:46:44.900 --> 00:46:57.100 Offentlige foretak slik at vilk?rene for de offentlig ansatte kom til ? bli veldig endret mange gikk 00:46:57.100 --> 00:47:08.400 ut i arbeidsl?shet mange mistet jobben mange ble overf?rt fra sentrale offentlige arbeidsplasser til 00:47:08.400 --> 00:47:18.400 kommuner og mer prek?re arbeidsvilk?r men det som Lazars bok viser oss og som Lazar fastsl?r i 00:47:18.400 --> 00:47:27.000 analysen sin det er at Argentina p? tross av disse nyere endringene disse massive privatisering 00:47:27.000 --> 00:47:36.400 endringene s? har fagorganisasjonene til de offentlig ansatte faktisk evnet langt mer enn organisasjoner i 00:47:36.400 --> 00:47:43.500 en god del andre land ? motst? prosesser som har underminert de offentlige ansattes arbeidsvilk?r 00:47:43.500 --> 00:47:44.900 sosiale vilk?r NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:47:44.900 --> 00:47:55.400 Og jobber. Da blir sp?rsm?let det driver interessen til Lazar gjennom boken hennes hvor kommer den 00:47:55.400 --> 00:48:04.700 relative styrken i de argentinske offentlige ansattes bevegelser fra? Hvordan skapes og 00:48:04.700 --> 00:48:11.800 gjenskapes viljen og evnen til ? v?re fagorganisert og kjempe kollektiv blant de argentinske offentlig 00:48:11.800 --> 00:48:20.600 ansatte og dette er sp?rsm?l som da driver analysen hennes og i boken sin s? pr?ver Lazar ? kaste lys 00:48:20.600 --> 00:48:29.500 over dette her alts? svare p? disse sp?rsm?lene hva er det som kan kaste lys over hvordan de offentlige og 00:48:29.500 --> 00:48:37.900 ansattes fagorganisasjoner har kunnet over tid reprodusere seg selv med den relative politiske 00:48:37.900 --> 00:48:42.600 kraften som de faktisk har i dagens Argentina NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:48:43.900 --> 00:48:54.300 Da skal jeg snakke om det tredje og siste punktet som jeg sa innledningsvis at 00:48:54.300 --> 00:49:00.400 Jeg ville snakke litt om knyttet til det som Lazar er opptatt av i introduksjonen sin og innledningen 00:49:00.400 --> 00:49:09.300 og det er sp?rsm?let som jeg har sagt flere ganger Lazar gir oss i denne boken et eksempel p? en moderne 00:49:09.300 --> 00:49:16.900 politiske etnograf antropolog som analyserer politiske fenomener alts? her former for sosial 00:49:16.900 --> 00:49:22.900 bevegelse former for kollektiv handling former for fagbevegelse blant offentlig ansatte i Dagens 00:49:22.900 --> 00:49:32.900 Argentina sp?rsm?let er hva legger Lazar til grunn for det ? studere og unders?ke 00:49:32.900 --> 00:49:44.350 politikk hva karakteriserer Lazars tiln?rming til studiet av politisk kamp litt mer generelt NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:49:44.350 --> 00:49:52.200 Hva tenker hun om hva som hva vi m? gj?re for ? forst? politikk ? studere politikk og unders?ke 00:49:52.200 --> 00:49:59.800 politikk Hvordan kan vi etablere noen brikker i hennes mer generelle analytiske posisjon eller hennes mer 00:49:59.800 --> 00:50:09.600 generelle analytiske st?sted og det jeg skal gj?re ? er ? se kort p? dette og neste gang skal jeg f? illustrert 00:50:09.600 --> 00:50:19.400 mer hva som ligger i det hun n? snakker om jeg skal kort skissere tre trekk ved det vi kan kalle hennes mer 00:50:19.400 --> 00:50:30.400 generelle antagelser om studiet av politikk hennes generelle st?sted. Den f?rste trekket 00:50:30.400 --> 00:50:39.400 handler om at Lazar legger stor vekt p? ? s?ke ? studere hvordan den 00:50:39.400 --> 00:50:44.750 argentinske Kollektive politiske kraften som studerer springer ut av ja NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:50:44.750 --> 00:50:54.700 Forankret i eller speiler n?rmerest bestemte former for hverdagsliv. Dette har jeg allerede snakket en 00:50:54.700 --> 00:51:08.700 del om det jeg snakker om her er at Lazar legger vekt p? at ? studerer hvordan den 00:51:08.700 --> 00:51:16.600 politikken her alts? den argentinske kollektive kraften som ligger i fagbevegelsene ikke prim?rt er 00:51:16.600 --> 00:51:28.300 Et sp?rsm?l ? forst? de store mer spektakul?re politiske protestene i gatene de store 00:51:28.300 --> 00:51:35.300 politiske demonstrasjonene for eksempel disse m? vi ogs? arbeidet med men det som for henne er vesentlig 00:51:35.300 --> 00:51:42.800 Om vi skal vi forst? skapelsen og gjenskapelsen av politiske former s?nn som 00:51:42.800 --> 00:51:44.800 former for sosial bevegelse blant NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:51:44.800 --> 00:51:53.200 fagorganiserte s? trenger vi ? arbeide etnografisk og antropologisk med ? unders?ke de aktivitetene de 00:51:53.200 --> 00:52:00.200 praksisene de relasjonene som uttrykker det mest alminnelige og mest hverdagslige ogs? hverdagslivet vi 00:52:00.200 --> 00:52:08.400 trenger en politisk analyse s?nn som er systematisk opptatt av ? forst? formingen av politikken 00:52:08.400 --> 00:52:14.900 gjennom ? gj?re det som antropologer og etnografer alltid har fors?kt ? gj?re nemlig ? se p? 00:52:14.900 --> 00:52:23.700 sp?rsm?let om Hva kjennetegner egentlig de alminnelige sosiale m?tene ? v?re sammen p? ? spise sammen p? 00:52:23.700 --> 00:52:35.900 konstruere naboskap, slektskap, vennskap p? disse formene er politikken forankret i og speiler politikken 00:52:35.900 --> 00:52:44.800 og veien til forst?else m? g? igjennom tilstrekkelig unders?kelse av hverdagens sosiale NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:52:44.800 --> 00:52:54.000 praksiser og former S? dette er en en en vesentlig del av hennes mer alminnelige st?sted, skal vi 00:52:54.000 --> 00:53:02.900 forst? politisk analyse s? trenger vi ? se p? hvordan deltakerne alts? de politiske akt?rene 00:53:02.900 --> 00:53:16.700 omg?s hvordan de spiser samme hvordan de deler m?ltider hvordan det deler historie hvordan det 00:53:16.700 --> 00:53:23.500 gjenskaper bestemte moralske normer og verdier gjennom m?ter ? v?re sammen p? ? fortelle hverandre 00:53:23.500 --> 00:53:31.300 om historien p? alt?s denne typen hverdagslig aktivitet er helt fundamentale for ? n?rme seg og for ? 00:53:31.300 --> 00:53:38.100 kunne forst? politisk analyse. Dette er det ene punktet som er vesentlig ? se som er en side ved 00:53:38.100 --> 00:53:44.750 hennes helt alminnelige tiln?rming til politisk analyse og som er i tr?d med et veldig generelt NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:53:44.750 --> 00:53:58.800 Antropologisk ?sted for politisk analyse. Et annet trekk ved tiln?rmingen hennes og da er jeg ved punkt to 00:53:58.800 --> 00:54:08.500 Det knytter an til det ordet som ligger i undertittelen p? boken 00:54:08.500 --> 00:54:25.400 Ethics, kinship and union activism in Argentina og b?de i undertittelen til boken og i et avsnitt i innlednings 00:54:25.400 --> 00:54:31.600 kapitlet til boken hvor hun spesifiserer mer hvordan hun ser p? analyse av politiske liv s? finner vi 00:54:31.600 --> 00:54:39.500 Ethics hun har et eget avsnitt i innledningen som jeg ber dere se p?. Det er kalt ethics and political action 00:54:39.500 --> 00:54:44.399 Alts? etikk og politisk handling, og det jeg vil fram til er at at NOTE Treffsikkerhet: 93% (H?Y) 00:54:44.399 --> 00:54:56.700 Det er en vesentlig del av Lazars mer alminnelige tiln?rming og si at politiske subjekter 00:54:56.700 --> 00:55:04.800 politiske individer og politiske kollektiv eller politiske grupper de skaper og gjenskaper seg selv 00:55:04.800 --> 00:55:15.000 ogs? i moralske termer alts? i normative termer gjennom etisk forming gjennom etikk. Politisk 00:55:15.000 --> 00:55:24.800 motivasjon og politisk handling tenker hun seg er en effekt av moralsk tenkning av bestemte moralske 00:55:24.800 --> 00:55:34.500 verdier som akt?rene de politiske akt?rene b?rer gjenskaper og som drives av. Hva slags verdier jo 00:55:34.500 --> 00:55:41.500 for eksempel sp?rsm?let om hvordan de ser p? hva som er rett og galt moralsk og politisk. Sp?rsm?l om 00:55:41.500 --> 00:55:44.050 hvordan de ser p? sosial rettferdighet NOTE Treffsikkerhet: 89% (H?Y) 00:55:44.050 --> 00:56:02.700 sp?rsm?l om hvordan de ser p? normer som lojalitet allianser denne typen verdier er for Lazar 00:56:02.700 --> 00:56:11.500 Vesentlig ? unders?ke for folk som er interessert i ? forst? politikk fordi at hun tenker seg helt 00:56:11.500 --> 00:56:22.000 allment at politisk kamp politisk handling politisk aktivisme springer ut av hverdagspraksis som er 00:56:22.000 --> 00:56:31.600 Moralsk drevne som ligger som i siste instans er forankret i bestemte moralske verdier bestemte 00:56:31.600 --> 00:56:38.800 normative uttrykk s? politisk analyse trenger ? v?re opptatt av det moralske og etiske grunnlaget 00:56:38.800 --> 00:56:44.600 som politikk hviler i og springer ut av og speiler. Det tredje elementet som NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:56:44.600 --> 00:56:51.800 Ligger i den helt alminnelige generelle tiln?rmingen til politisk analyse som vi finner i Lazars introduksjon og 00:56:51.800 --> 00:57:01.700 igjen i Boken hennes det handler om en ytterlige term som vi finner i undertittelen til boken 00:57:01.700 --> 00:57:13.700 I tittelen p? boken hennes s? finner vi dette ordet Kinship slektskap og et siste eget avsnitt i 00:57:13.700 --> 00:57:19.000 introduksjonen hennes alts? det f?rste kapittelet i boken er ogs? rett og slett bare kalt 00:57:19.000 --> 00:57:27.600 Kinship. Det jeg vil frem til igjen er et enkelt poeng, en basal tanke det 00:57:27.600 --> 00:57:35.600 Lazar forteller oss det er at politiske antropologen ? arbeide med slektskap om politiske antropologer 00:57:35.600 --> 00:57:44.300 ?nsker ? forst? politisk liv og politiske prosesser mer konkret det den klassiske 00:57:44.300 --> 00:57:44.600 politiske antropologien NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:57:44.600 --> 00:57:54.000 S?nn som Evans-Pritchard og Fredrik Barth flere andre viste oss for mange ti?r siden det hevder Lazar i 00:57:54.000 --> 00:58:01.100 boken si det var at slektskap relasjoner alts? slektskap forbindelser mellom mennesker er avgj?rende 00:58:01.100 --> 00:58:10.200 i organisering av politiske former og politiske konstellasjoner og politisk handling. S? vi trenger 00:58:10.200 --> 00:58:20.200 ? huske denne klassiske p? politisk antropologiske innsiktene skal vi forst? politisk liv og 00:58:20.200 --> 00:58:27.900 Maktforhandlinger maktrelasjoner s? trenger vi ? interessere oss i tilstrekkelig grad for de 00:58:27.900 --> 00:58:36.700 spesifikke m?tene som folk bruker familierelasjoner slektskaprelasjoner og ekteskapsrelasjoner for ? gi 00:58:36.700 --> 00:58:44.000 form til politisk handling og politisk aktivitet og statsbygging og gjennom boken sin NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:58:44.000 --> 00:58:58.300 S? arbeider Lazar i mange kapitler med ? vise oss hvordan den politiske aktiviteten og den politiske tenkningen som hun 00:58:58.300 --> 00:59:06.200 finner blant de offentlige ansatte og de offentlige ansattes fagbevegelser UPCN og ATE i dagens Argentina 00:59:06.200 --> 00:59:13.100 hvordan den politiske tenkningen disse politiske bevissthetene disse politiske handlingene som 00:59:13.100 --> 00:59:23.000 disse fagbevegelsene er forbundet med hvordan de f?r de uttrykkene som de f?r ogs? fordi at akt?rene 00:59:23.000 --> 00:59:31.400 faktisk former sin politiske tenkning og sin politisk behandling ved hjelp av spesifikke m?ter ? 00:59:31.400 --> 00:59:41.700 bruke og anvende den argentinske familien p? og de argentinske slektskapsrelasjonene p? hun 00:59:41.700 --> 00:59:44.450 viser oss og det skal jeg snakke mye mer om NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:59:44.450 --> 00:59:52.100 neste gang i den niende forelesningen mange eksempler p? hvordan politisk liv om maktforhandlinger og 00:59:52.100 --> 01:00:03.500 statsbygging er i dagens Argentina er veldig intimt knyttet sammen med bruk av slektskapsrelasjoner b?de 01:00:03.500 --> 01:00:09.900 slektskapsrelasjoner forst?tt som bokstavelig talt som sosiale relasjonene mellom akt?rer men ogs? slektskaps 01:00:09.900 --> 01:00:19.500 relasjonen forst?tt som et spr?k alts? Som uttrykk folk snakker ogs? om sine relasjoner og sitt 01:00:19.500 --> 01:00:28.600 sitt politiske engasjement ved hjelp av metaforer og termer og spr?k som inneb?rer det ? snakke 01:00:28.600 --> 01:00:37.600 om det ? bruke familien og slektskap s?nn som et spr?k som et reservoar av kulturelle uttrykk 01:00:37.600 --> 01:00:44.000 s? slektskap er ogs? for Lazar helt fundamental forblir en fundamental NOTE Treffsikkerhet: 87% (H?Y) 01:00:44.000 --> 01:00:53.000 interesse for ? kunne arbeide som politisk antropolog og politisk etnograf. Da slutter jeg med denne f?rste delen s? 01:00:53.000 --> 01:01:04.700 skal jeg i andre del g? videre ? snakke mer om en del kontekster og data som Lazar gir oss om 01:01:04.700 --> 01:01:09.500 Feltet i kapittel 1 i boken sin.