WEBVTT Kind: captions; language: nb-no NOTE Treffsikkerhet: 88% (H?Y) 00:00:00.000 --> 00:00:13.400 Da skal jeg snakke i denne andre delen av forelesningen om teksten av Veena Das "The figure of the abductedd 00:00:13.400 --> 00:00:25.100 woman: the citizen as sexed" Veena Das er en veldig kjent og innflytelsesrik antropolog i dag, og hun 00:00:25.100 --> 00:00:36.400 har v?rt en del ?r og er fremdeles ved et kjent amerikansk universitet Johns Hopkins University i Baltimore. 00:00:36.400 --> 00:00:50.100 Hun har arbeidet mye med India, hun er en kjent teoretiker, hun har skrevet om politisk liv 00:00:50.100 --> 00:00:59.500 liv, politisk vold, studiet av staten studiet av borgerskap, statsborgerskap, citizenship hun har 00:00:59.500 --> 00:00:59.849 skrevet NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:00:59.849 --> 00:01:15.800 Om kj?nnsproblematikk. Hun er filosofisk skolert og p?virket av spr?kfilosofi spesielt Wittgensteins tenkning s? hun er 00:01:15.800 --> 00:01:22.600 en mangfoldig antropolog med et veldig sv?rt omfattende forfatterskap som har ut?vd stor 00:01:22.600 --> 00:01:32.600 innflytelse, og som jeg sier har b?de bidratt regionalt etnografisk til forst?elsen av S?r?st-Asia og India 00:01:32.600 --> 00:01:43.100 spesielt og har skrevet mye om de fattiges og marginaliserte situasjonen i India. Hun er ogs? aner- 00:01:43.100 --> 00:01:51.900 kjent for sine teoretiske bidrag til antropologien og utover antropologien. Dette kapitlet som vi leser her p? 00:01:51.900 --> 00:01:59.800 pensum som da heter den tvangsbortf?rte kvinnen, NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:01:59.800 --> 00:02:11.000 Borgeren eller statsborgeren som kj?nnet. Det er et selvstendig essay men det ble publisert 00:02:11.000 --> 00:02:19.700 i en essaysamling en bok som Veena Das publiserte I 2007 og som er kalt for "life and words violence 00:02:19.700 --> 00:02:30.200 and the descent into the ordinary" Det som er verdt ? si f?r jeg g?r i gang med ? snakke litt 00:02:30.200 --> 00:02:39.900 mer spesifikt om argumentasjonen til Veena Das i kapitlet, det er at det er veldig tydelig 00:02:39.900 --> 00:02:49.300 forbindelse en type tematisk overlapping interesseoverlapping mellom Delaneys 00:02:49.300 --> 00:02:59.800 kapittel fra Tyrkia som jeg har snakket om og dette essayet fra Veena Das. Her er det slektskap i NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:02:59.800 --> 00:03:10.300 interesser og tenkning og ideer. Hvordan da kan vi si? Begge alts? b?de Delaney og Das de 00:03:10.300 --> 00:03:19.100 fors?ker ? vise oss gjennom tekstene sine noe veldig basalt nemlig at politisk liv ogs? i samtiden 00:03:19.100 --> 00:03:30.900 ?r, formen for moderne politisk liv i form av byggingen og reproduksjonen av nasjonalstater utgj?r 00:03:30.900 --> 00:03:39.200 kj?nnede prosesser og i praksis bidrar til en skapelse og gjenskapelse av en form for ulikhet eller 00:03:39.200 --> 00:03:54.900 over og underordningsforhold mellom kj?nnene mellom mannligheten og kvinneligheten. La oss sp?rre oss hva skal vi 00:03:54.900 --> 00:03:59.800 si at Das skriver om? En ting er det generelle argumentet hennes NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:03:59.800 --> 00:04:09.500 Som jeg skal pr?ve ? f? frem men f?r vi kommer frem til det la oss stille oss sp?rsm?let hvilke mer 00:04:09.500 --> 00:04:22.700 empiriske prosesser hvilket case hvilken situasjon er det hun tar fatt p? som hun unders?ker? Das skriver om 00:04:22.700 --> 00:04:42.800 en del av hendelsene som fant sted i 1946-1947 p? slutten av 40-tallet som resulterte i Indias 00:04:42.800 --> 00:04:51.700 frigj?ring fra det britiske imperiet som resulterte i India ble etablert som en selvstendig stat og 00:04:51.700 --> 00:04:59.150 nasjon og de samme hendelsene medf?rte ogs? delingen NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:04:59.150 --> 00:05:07.500 som Veena Das refererer til som partition delingen i to stater og nasjoner nemlig 00:05:07.500 --> 00:05:14.400 India og Pakistan. Hun skriver om disse ?rene p? slutten av 40-tallet som dels frambrakte en ny 00:05:14.400 --> 00:05:25.500 indisk stat og en ny pakistansk stat, hun skriver om de voldelige hendelsene i 19 00:05:25.500 --> 00:05:34.300 46-47 s?rlig som var formet av og fullstendig gjennomsyret av konflikter mellom hinduer 00:05:34.300 --> 00:05:45.100 og sikher og muslimer. Denne politiske volden og disse konsultasjonene som raste over det indiske subkontinentet i 00:05:45.100 --> 00:05:59.750 disse ?rene mellom individer og grupper med ulik religi?s tilh?righet var frapperende var sl?ende og det NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:05:59.750 --> 00:06:07.700 hadde selvf?lgelig tragiske og fatale konsekvenser og produserte enorm lidelse tvers gjennom hele 00:06:07.700 --> 00:06:18.100 samfunnsformasjonen. Hvordan kan vi ytterligere innsirkle litt den 00:06:18.100 --> 00:06:25.100 situasjonen den empiriske situasjonen som Das skriver om. Igjen f?r jeg g? videre til ? pr?ve ? 00:06:25.100 --> 00:06:37.300 innsirkle mer det litt mere generelle og abstrakte argumentet til Das. I disse ?rene p? slutten av 00:06:37.300 --> 00:06:44.700 40-tallet i kj?lvannet av opprettelsen av India som en selvstendig stat s? organiserte da den indiske 00:06:44.700 --> 00:06:52.400 Den nye indiske regjeringen en s?kalt fact-finding organization on the communal violence alts? 00:06:52.400 --> 00:06:59.500 den etablerte en form for kommisjon som hadde som oppdrag ? finne tall og fakta og NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:06:59.500 --> 00:07:08.300 data som kunne beskrive og informere og opplyse de politiske elitene og samfunnet generelt om volden 00:07:08.300 --> 00:07:16.600 som hadde herjet mellom hinduer, sikher og muslimer alts? det er s?nn da omtale som communal violence. 00:07:16.600 --> 00:07:26.600 if?lge Das s? resulterte dette i noen tall anslag blant annet, de som var ansvarlige for denne fact-finding 00:07:26.600 --> 00:07:36.100 organization on the communal violence anslo at mellom 200.000 og 250.000 mistet livet p? begge 00:07:36.100 --> 00:07:46.400 sider av hovedkonflikten mellom hinduer og muslimer og n?rmere 100 000 kvinner ble voldtatt og tvangsbort 00:07:46.400 --> 00:07:56.900 f?rt tvangsgiftet p? begge sider av konflikten. I 1949 s? fikk den indiske kongressen data som sa at 00:07:56.900 --> 00:07:59.650 33 000 hinduer eller sikh NOTE Treffsikkerhet: 89% (H?Y) 00:07:59.650 --> 00:08:08.100 kvinner hadde blitt tvangsbortf?rt av muslimer, og at pakistansk regjering hadde hevdet at 50000 muslimske 00:08:08.100 --> 00:08:18.000 kvinner hadde blitt bortf?rt av hindumenn og sikher. S? fantes det et sett med felles 00:08:18.000 --> 00:08:27.000 anstrengelser i regi av disse nye statene, i regi av henholdsvis regjeringen til India og regjeringen 00:08:27.000 --> 00:08:39.299 til Pakistan for ? fors?ke ? bokstavelig talt tilbakef?re bortf?rte kvinner og barna deres og f? dem 00:08:39.299 --> 00:08:46.800 tilbake bringe dem tilbake til det som har blitt forst?tt som deres rette slektninger og gjennom disse 00:08:46.800 --> 00:08:56.300 Öйú¾º²ÂÍø_Öйú×ã²ÊÍø-×ãÇòÍƼösprosessene og disse sosiale og politiske anstrengelsene etableringer av sosialt arbeid for 00:08:56.300 --> 00:08:59.350 ? finne tvangsbortf?rte kvinner bringe NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:08:59.350 --> 00:09:09.700 dem over grensen holde dem i transittleire finne deres s?kalte rette slektninger og bringe dem 00:09:09.700 --> 00:09:16.900 tilbake til dem, s? gjennom disse prosessene som ble et stort antall kvinner som Das forteller oss f?rt 00:09:16.900 --> 00:09:27.300 tilbake fra begge de to territoriene s? dette er det historiske rommet denne politiske volden og 00:09:27.300 --> 00:09:37.100 etablering av disse to statene og disse bestrebelsene p? ? bokstavelig talt ordne eller skal vi si 00:09:37.100 --> 00:09:42.800 skape en form for sosial og politisk orden alts? gjenskape for det som har blitt for- 00:09:42.800 --> 00:09:50.900 st?tt som en type sosialpolitisk orden ved ? bringe kvinner fra de to respektive territoriene 00:09:50.900 --> 00:09:59.450 tilbake til rette slektninger og rette menn. Dette er det historiske rommet som NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:09:59.450 --> 00:10:18.000 Veena Das beskriver og skaper en argumentasjon om kj?nn og politisk liv og 00:10:18.000 --> 00:10:26.400 kj?nn og statsdannelse i relasjon til eller ved hjelp av kan vi si la meg understreke at disse tallene 00:10:26.400 --> 00:10:35.300 som er nevnte og som Veena Das nevner de er selvf?lgelig ekstremt usikre tall og Das betoner ogs? at 00:10:35.300 --> 00:10:42.900 Hun er ikke i og for seg i kapitlet s? veldig opptatt av den eksakte kronologien i prosessen hun er 00:10:42.900 --> 00:10:55.200 ikke prim?rt opptatt av hva som er n?yaktige tall p? bortf?rte drepte osv det 00:10:55.200 --> 00:10:59.600 hun er i det hele tatt ikke i dette korte kapitler s? veldig NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:10:59.600 --> 00:11:06.800 opptatt av ? g? inn veldig mange detaljer i denne empiriske voldelige prosessen som 00:11:06.800 --> 00:11:14.800 resulterte i etableringen av henholdsvis India og Pakistan og frigj?relsen av disse to statene fra 00:11:14.800 --> 00:11:21.300 det britiske imperiet. Det hun er opptatt av er ? g? inn i dette historiske rommet og se p? de 00:11:21.300 --> 00:11:31.600 diskursene den formen for retorikk som den nye selvstendige indiske staten 00:11:31.600 --> 00:11:38.300 ble skapt ved hjelp av i dette rommet p? slutten av 40-tallet og begynnelsen av 50-tallet og hun er 00:11:38.300 --> 00:11:46.400 opptatt av ? se spesifikt p? den m?ten kj?nn og en bestemt tenkning om kj?nn en bestemt patriarkalsk 00:11:46.400 --> 00:11:55.000 tenkning om kj?nn ble bokstavelig talt slik hun argumenterer bygget inn i den m?ten som den nye 00:11:55.000 --> 00:11:59.200 indiske statsdannelsene ble opprettet og bygget NOTE Treffsikkerhet: 89% (H?Y) 00:11:59.200 --> 00:12:11.600 bygget fram p?. Igjen litt mer prinsipielt litt mer generelt hva er det hun er opptatt av hva er det hun hevder i 00:12:11.600 --> 00:12:19.800 analysen sin og i kapittel sitt n?r hun ser p? disse historiske begivenhetene disse 00:12:19.800 --> 00:12:27.800 voldsprosessene disse konfliktfylt prosessene og skapelsen av den nye nasjonen den nye staten India p? 00:12:27.800 --> 00:12:34.600 slutten av 40-tallet. Som Das formulerer som jeg har skrevet p? skjermen i dette 00:12:34.600 --> 00:12:42.800 kapittelet er hun opptatt av ? pr?ve ? forst? p? hvilke m?ter helt spesifikke alts? helt historisk og kulturelt 00:12:42.800 --> 00:12:50.300 skapte bekymringer og frykt knyttet til ideer om kvinners seksualitet og kvinners renhet og 00:12:50.300 --> 00:12:56.600 Behovet for ? kontrollere kvinners seksualitet og kvinners renhet skapte en form for kulturelt 00:12:56.600 --> 00:12:59.550 grunnlag en form for kulturell resonans NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:12:59.550 --> 00:13:09.100 Et slags samfunnsmessig grunnlag og p? dette grunnlaget ble den nye indiske staten etablert, og 00:13:09.100 --> 00:13:19.000 I en del av dette kulturelle grunnlaget som den nye indiske staten ble etablert ved 00:13:19.000 --> 00:13:27.300 hjelp av og etablert p? s? inngikk da dette kulturelle idiomet, dette kulturelle 00:13:27.300 --> 00:13:36.300 bilde, denne fortellingen om den tvangsbortf?rte kvinnen og denne forestillingen om den 00:13:36.300 --> 00:13:43.200 bortf?rte kvinnen, denne tvangsbortf?rte kvinnen argumenterer Veena Das for i kapittel sitt kom til ? 00:13:43.200 --> 00:13:52.600 fungere som en bokstavelig talt som en mobiliserende kraft i anstrengelsene for ? gjenskape 00:13:52.600 --> 00:13:59.250 Det som blir forst?tt som en form for sosial politisk NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:13:59.250 --> 00:14:07.700 Orden, en form for sivilisasjon igjen p? det indiske kontinentet i kj?lvannet av disse voldelige 00:14:07.700 --> 00:14:24.300 prosessene og alle disse voldtektene og bortf?relsene av indiske kvinner. Hva mener hun med dette her? Slik jeg 00:14:24.300 --> 00:14:37.200 forst?r henne s? sier hun at p? slutten av 1800-tallet og f?rste del av det tjuende ?rhundret fram til 00:14:37.200 --> 00:14:48.400 etableringen av den nye indiske staten i 1947 s? fantes det i dagliglivet blant det 00:14:48.400 --> 00:14:57.600 Alminnelige landsbylivet s? fantes det bestemte kulturelle forestillinger som NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:14:58.500 --> 00:15:12.700 uttrykte en form for patriarkalsk diskurs en form for diskurs som sier at menn bestemmer og som p? 00:15:12.700 --> 00:15:23.000 mange m?ter da s? den politiske orden f?rst og fremst som en orden mellom menn mellom vanlige 00:15:23.000 --> 00:15:31.500 husholdsoverhoder og kvinnene var forst?tt innenfor denne diskursen som da r?det grunnen ikke sant sier 00:15:31.500 --> 00:15:45.400 Veena Das i det mer alminnelige daglige indiske bondesamfunnet i den f?rste delen av det tjuende 00:15:45.400 --> 00:15:54.500 ?rhundret innenfor denne diskursen var kvinnene f?rst og fremst sett som en form for vedheng til 00:15:54.500 --> 00:15:59.450 til de mannlige politiske akt?rene NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:15:59.450 --> 00:16:10.000 kvinnenes plass var bokstavelig talt forst?tt som en plass som var prim?rt i husetholdssf?re, i hjemmet og 00:16:10.000 --> 00:16:20.600 bokstavelig talt ogs? under beskyttelse av og kontroll av og makten til den rette type menn. 00:16:20.600 --> 00:16:30.400 hvem var da den rette typen menn til ? kontrollere en kvinne? Fram til 00:16:30.400 --> 00:16:39.000 Kvinnen ble gift s? var det hennes far og hennes br?dre og etter at hun er gift s? er det hennes 00:16:39.000 --> 00:16:48.400 ektemann. Det hun da er opptatt av og argumenterer for i kapitlet sit det er at denne 00:16:48.400 --> 00:16:59.349 utbredte folkelige diskursen i det indiske samfunnet NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:16:59.349 --> 00:17:09.599 den kom til ? bli appropriert, kom til ? bli tatt i bruk av staten, i det staten ble 00:17:09.599 --> 00:17:15.599 etablert denne indiske staten den nye indiske statsdannelse som ble etablert, denne patriarkalske 00:17:15.599 --> 00:17:22.900 diskursen som fantes i samfunnet fra f?r av kom p? mange m?ter til ? danne basis for etableringen av 00:17:22.900 --> 00:17:30.800 den nye indiske statsdannelse og kom til ? bli skrevet inn i og befestet og ytterligere 00:17:30.800 --> 00:17:38.300 sementert gjennom den m?ten som den indiske nye selvstendige staten og nasjonen kom til ? bli etablert 00:17:38.300 --> 00:17:59.050 p?. s? la oss se litt mer p? dette her, hva kan vi si mer om NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:17:59.050 --> 00:18:15.100 argumentasjonen til Das? omfanget av den politiske volden og ikke minst de tallene som sirkulerte 00:18:15.100 --> 00:18:23.500 i samfunnet om omfanget av volden hevder Das gjorde det mulig for den nye indiske staten ? hevde at 00:18:23.500 --> 00:18:30.200 det fantes en form for krise en form for unntakstilstand en form for grunnleggende sosial og 00:18:30.200 --> 00:18:37.900 politisk uorden i samfunnet som m?tte gjenopprettes. S? i neste omgang autoriserte dette at at 00:18:37.900 --> 00:18:46.100 staten m?tte ta i bruk og at den faktisk tok i bruk ekstraordin?re virkemidler alts? krise- 00:18:46.100 --> 00:18:54.600 virkemidler for ? gjenopprette det den forsto som orden for ? kunne gjenskape seg selv som en 00:18:54.600 --> 00:18:59.600 ordnet politisk stat et ordnet politisk NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:18:59.600 --> 00:19:12.600 Univers et sivilisert politisk fellesskap og Das hevder da at den sirkulasjonen i 00:19:12.600 --> 00:19:21.100 samfunnet av diskursene og fortellingene om bortf?rte kvinner skapte en form for mulighetsrom 00:19:21.100 --> 00:19:29.900 skapte mulighetene for staten, den nye indiske staten til ? institusjonalisere seg selv som i det alt 00:19:29.900 --> 00:19:36.000 vesentlige det hun utlegger som en form for samfunnskontrakt mellom menn en sosial kontrakt 00:19:36.000 --> 00:19:45.200 mellom menn. Sagt p? en annen m?te for Das s? er det slik at hele diskursen om eller fortellingen om 00:19:45.200 --> 00:19:53.000 bortf?ring og tilbakef?ring av kvinner opererte som en form for grunnlagsfortelling en slags 00:19:53.000 --> 00:19:59.550 grunnleggende opphavsfortellingene eller opphavsmyte som i neste omgang NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:19:59.550 --> 00:20:08.600 bidro til ? legitimere et bestemt forhold mellom det hun omtaler som den sosiale kontrakten 00:20:08.600 --> 00:20:19.400 eller samfunnskontrakten og det hun omtaler som kj?nnskontrakten, mens samfunnskontrakten var en kontrakt 00:20:19.400 --> 00:20:30.600 mellom menn og m? etablere politikken slik jeg har snakket om s? var kj?nnskontrakten en enighet om ? 00:20:30.600 --> 00:20:39.200 plassere kvinnene i hjemmet under autoriteten til ektemannen eller til faren eller igjen 00:20:39.200 --> 00:20:49.500 Statens opprinnelse l? bokstavelig talt i dette var diskursen alts? statens opprinnelse l? 00:20:49.500 --> 00:20:58.000 bokstavelig talt i den riktige eller den korrekte gjenetableringen av korrekt eller riktig 00:20:58.000 --> 00:20:59.350 slektskap ved at NOTE Treffsikkerhet: 89% (H?Y) 00:20:59.350 --> 00:21:13.200 Bortf?rte kvinner ble f?rst f?rt tilbake til fra den andre siden alts? fra Pakistan til India og 00:21:13.200 --> 00:21:28.400 tilbake til deres riktige mannlige beskyttere. S? i kapittelet som jeg skriver her p? 00:21:28.400 --> 00:21:36.200 skjermen s? finner dere et avsnitt som er kalt the question of national honor det st?r p? side 24- 00:21:36.200 --> 00:21:49.300 30 Jeg synes de sidene er veldig instruktive fortelle oss mer konkret p? hvilke m?ter Das ser det slik 00:21:49.300 --> 00:21:59.350 at hele tema kvinners renhet og behovet for ? kontrollere kvinner og kvinners seksualitet og NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:21:59.350 --> 00:22:08.200 Hele temaet bortf?rte kvinner og barn ble transformert over fra ? v?re en slags muntlig historie an- 00:22:08.200 --> 00:22:15.700 liggende i dagliglivet i det indiske samfunnet mer alminnelig til ? bli bokstavelig talt en del 00:22:15.700 --> 00:22:22.800 av statsformasjonen og bli et statsanliggende. I dette avsnittet The question on National Honor s? kan 00:22:22.800 --> 00:22:31.000 vi si at hun viser oss mer og mer konkret hva det er hun snakker om her. Hvordan disse fortellingene ble 00:22:31.000 --> 00:22:37.600 appropriert bygget inn i og tatt opp i ikke bare fortellingene til 00:22:37.600 --> 00:22:43.600 staten men faktisk i det statlige byr?kratiet og i den statlige lovgivningen og ble bokstavelig talt 00:22:43.600 --> 00:22:53.000 skrevet inn som en del av den nye statens lovgivningsprosesser og juss. Hvordan argumenterer 00:22:53.000 --> 00:22:59.350 Hun p? disse sidene her? Das NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:22:59.350 --> 00:23:07.400 pr?ver ? vise oss at temaet bortf?rte kvinner og bortf?rte barn ble statsanliggende 00:23:07.400 --> 00:23:14.400 som jeg sier. Den indiske kongressen tok opp dette temaet for f?rste gang i sine forhandlinger i 00:23:14.400 --> 00:23:22.200 november i 1946 viser hun oss. Kongresspartiet engasjerte seg og bekreftet at partiet og staten hadde 00:23:22.200 --> 00:23:30.400 Og tok et ansvar for disse kvinnene og barna, resolusjoner og lovgivning en offisiell 00:23:30.400 --> 00:23:39.400 statlig diskurs ble den direkte virkninger eller effekten hvor bortf?rte kvinner og barn blir gjort til 00:23:39.400 --> 00:23:46.500 statlige diskurser og objekter og ble en del av statens politiske prosesser, statens 00:23:46.500 --> 00:23:55.200 og de politiske elitenes retorikker og etter hvert ogs? statens lovgivningsprosessen. Das hevder at i 00:23:55.200 --> 00:23:59.300 den problematikken bortf?rte kvinner gikk NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:23:59.300 --> 00:24:07.100 fra ? v?re i familie og slektskapssf?ren til ? bli bokstavelig talt et anliggende for staten for de 00:24:07.100 --> 00:24:15.900 politiske elitene s? ble resultatet en naturliggj?ring en form for legitimering, 00:24:15.900 --> 00:24:23.100 autorisering av en kj?nnskontrakt i samfunnet alts? det ble i st?rre grad enn naturliggj?ring og en lett 00:24:23.100 --> 00:24:35.400 sementering og autorisering av en form for patriarkalsk diskurs. Alt dette skjedde ganske s?rlig ved 00:24:35.400 --> 00:24:44.200 hjelp av det viser Das oss skapelsen av en helt ny juridisk alts? lovmessig sett kategori en ny 00:24:44.200 --> 00:24:53.000 juridisk kategori, i selve kategorien den bortf?rte personen the abducted person som en helt ny 00:24:53.000 --> 00:24:59.450 juridisk kategori ble skapt og bygget inn i den nye indiske NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:24:59.450 --> 00:25:07.800 Statens lovgivnings arbeidet og det Das da er opptatt av er at selve kategorien den bortf?rte 00:25:07.800 --> 00:25:13.900 personen den var bare anvendbar p? kvinner ikke p? menn den var bare anvendbar p? kvinner og p? barn 00:25:13.900 --> 00:25:28.200 under 16 ?r. Det Das hevder er at de r?dende Ideene om normene om slektskap om kj?nn om kvinners 00:25:28.200 --> 00:25:35.100 renhet om kvinners seksualitet og n?dvendigheten av ? kontrollere kvinners renhet og kvinners 00:25:35.100 --> 00:25:42.900 seksualitet og de r?dende forestillingene om ?re i samfunnet, ?re knyttet til det ? v?re i stand 00:25:42.900 --> 00:25:54.500 til ? kontrollere kvinners seksualitet, v?re i stand til ? kunne kontrollere dem hvis du som mann var 00:25:54.500 --> 00:25:59.450 satt til ? skulle ha kontroll over dem og alts? det hun argumenterer for NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:25:59.450 --> 00:26:05.800 Er at alle disse forestillingene disse spesifikke kulturelle normene knyttet til denne patriarkalske 00:26:05.800 --> 00:26:15.400 Diskursen faktisk idet den gikk fra ? v?re en del av det alminnelige hverdagslivet til ? bli en del av 00:26:15.400 --> 00:26:24.400 det mer offisielle og formelle og politiske systemet at disse forestillingene 00:26:24.400 --> 00:26:31.600 paradoksalt nok kommer til ? bli mer rigide ved at de faktisk ble transformert til ? 00:26:31.600 --> 00:26:39.400 bli en del av den nye statens skriftlige lover. Das viser oss mer av hva hun sikter til her med ? 00:26:39.400 --> 00:26:50.600 diskutere konsekvensen og virkningene av den nye indiske statens s?kalte abducted persons recovery and 00:26:50.600 --> 00:26:59.400 restoration act 1949, alts? en helt ny lov som behandlet bortf?rte personer NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:26:59.400 --> 00:27:14.500 Og deres tilbakef?ring og gjenvinning. Denne loven ble det etablert og 00:27:14.500 --> 00:27:25.500 vedtatt i 1949 i India for ? oppsummere s? langt det Das s?ker ? vise er noe s?nn som dette her de 00:27:25.500 --> 00:27:34.700 politiske diskusjonene av loven alts? Abducted persons recovery and restoration act of 1949 00:27:34.700 --> 00:27:46.300 Bruken av denne loven p? toppen av staten og gjennom byr?kratiet og det sosiale arbeidet som ble 00:27:46.300 --> 00:27:56.900 utf?rt for ogs? faktisk tilbakef?re kvinner alt dette her viste at staten forvalter og statens 00:27:56.900 --> 00:27:59.250 byr?krater og statens NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:27:59.250 --> 00:28:07.900 Representanter s? det slik at en del av definisjonen p? en "sivilisert" regjering alts? en ordnet 00:28:07.900 --> 00:28:19.200 politiske formasjon et ordnet politisk univers og en ordnet stat l? i at det ikke bare vant tilbake f?rte 00:28:19.200 --> 00:28:26.900 tilbake de kvinnene som den nye nasjonen definerte som "v?re kvinner" men at dette 00:28:26.900 --> 00:28:34.200 alt dette ogs? innebar at de faktisk s?kte ? bringe tilbake til den andre siden alts? Pakistan 00:28:34.200 --> 00:28:41.800 det som de forstod som "deres" Pakistanernes og muslimenes kvinner 00:28:41.800 --> 00:28:51.100 kvinner ble ikke i denne diskursen ble ikke prim?rt sett som citizens hvis vi ser p? 00:28:51.100 --> 00:28:58.600 Veena Das sin tittel "The figure of the abducted woman: the citizen as sexed" det hun argumenterer for at er at kvinner innenfor 00:28:58.600 --> 00:28:59.350 dette politiske NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:28:59.350 --> 00:29:05.600 universet og gjennom den institusjonaliseringen som etableringen av den nye 00:29:05.600 --> 00:29:14.100 indiske staten representerte, kvinner ble ikke sett prim?rt som borgere som citizens men som en form 00:29:14.100 --> 00:29:22.400 for vedheng en form for korrelat til de som var borgere nemlig mennene, de mannlige borgerne, de mannlige husholds- 00:29:22.400 --> 00:29:32.500 overhodene. Kvinnene ble sett som reproduksjonskrefter som seksuelle krefter og som p? en m?te 00:29:32.500 --> 00:29:52.700 underordnet enten sin far eller sine br?dre eller sin ektemann. Et hovedargument 00:29:52.700 --> 00:29:59.250 for ? komprimere i kapitler til Das i hele hennes NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:29:59.250 --> 00:30:11.800 Argumentasjon er at en helt kulturelt spesifikk versjon av patriarkatet som fantes i den delen av verden som 00:30:11.800 --> 00:30:20.600 ble den nye indiske staten i 1947 historisk sett ble bygget inn i diskursene og lovene og 00:30:20.600 --> 00:30:31.200 byr?kratiet til den nye indiske staten og nasjonen som kom til ? bli skapt fra 1947 av og utover, slik 00:30:31.200 --> 00:30:44.600 at for henne som for Delaney s? er det slik at politisk liv er representert ved staten, bygges ved 00:30:44.600 --> 00:30:52.000 hjelp av spesifikke kj?nnede diskurser, men Das g?r enda et skritt lenger i kapittelet 00:30:52.000 --> 00:30:59.199 sitt. Hva er hun opptatt av helt mot slutten av kapitlet? Det NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:30:59.199 --> 00:31:07.900 hun hevder her er at hun argumenterer for at det hun har vist det er ikke noe som bare gjelder for India og 00:31:07.900 --> 00:31:14.900 Pakistan i disse ?rene her p? slutten av 40-tallet p? 50-tallet men ogs? gjelder mer generelt for 00:31:14.900 --> 00:31:24.600 Byggingen av moderne politiske enheter det hun argumenterer for er at som 00:31:24.600 --> 00:31:32.900 hun har vist at spesifikke fortellinger om kj?nns spesifikke verdier og forestillinger knyttet 00:31:32.900 --> 00:31:41.100 til kj?nn er med p? ? skape det moderne politisk fellesskap dette gjelder ogs? mer allminnelig for 00:31:41.100 --> 00:31:49.800 statsdannelser verden over og det gjelder ogs? for de moderne vestlige statene. En annen m?te ? si 00:31:49.800 --> 00:31:57.300 dette p? er at vi kan lese dette som ogs? er n?dvendig advarsel mot ? lese det som hun skriver om og 00:31:57.300 --> 00:31:59.300 for s? vidt som Carol Delaney skriver om ogs? NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:31:59.300 --> 00:32:07.700 Hvis vi har et st?sted i de liberale vestlige demokratier bare som noe som gjelder for 00:32:07.700 --> 00:32:15.400 de andre som bare noe som gjelder for skal vi si et sett eksotiske andre eller om vi skulle v?re 00:32:15.400 --> 00:32:24.100 enda krassere hun advarer implisitt mot ? lese det hun er opptatt alts? noe som bare ang?r primitive 00:32:24.100 --> 00:32:33.100 andre ikke opplyste politiske fellesskap som for eksempel de vestlige liberale 00:32:33.100 --> 00:32:50.400 demokratiene. Hvordan argumenterer hun? Helt mot slutten av kapittelet gj?r Veena Das en slags form for lesning av klassisk vestlig 00:32:50.400 --> 00:32:59.250 statsteori vestlig suverenitetsteori, hun leser bestemte perspektiver og id¨¦ NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:32:59.250 --> 00:33:09.700 av filosofen Hobbes og hun leser bestemte ideer av den kjente franske tenkeren Rousseau og ganske spesielt s? 00:33:09.700 --> 00:33:21.700 leser hun Rousseaus ideer om kvinnen og mannen etter hans ber?mte verk nemlig Emil. Hennes forst?else er 00:33:21.700 --> 00:33:30.800 at kvinneskikkelsen i Rousseaus tenkning er der ikke s? mye som likestilt med mannen men heller 00:33:30.800 --> 00:33:40.200 som noe som eksemplifiserer den obligatoriske mannlige veien alts? den obligatoriske 00:33:40.200 --> 00:33:47.800 Veien som mannen g?r fra ekteskap til farskap til statsborgerskap fra p? engelsk "marriage, to paternity to 00:33:47.800 --> 00:33:55.200 citizenship" mer generelt og dere beh?ver ikke ? fordype dere i detaljene i akkurat disse passasjene 00:33:55.200 --> 00:33:59.150 som hun skriver om her om Hobbes og Rousseau NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:33:59.150 --> 00:34:07.300 Det forutsetter en skolering som ikke s? mange av oss har men la oss pr?ve ? n? frem til det aller 00:34:07.300 --> 00:34:12.900 mest basale som jeg tror det g?r an allikevel ? hente ut av dette her og gripe gjennom disse 00:34:12.900 --> 00:34:21.400 konkluderende siden hennes. Das sin argumentasjon er at hennes aller mest grunnleggende argument er gyldig ogs? for 00:34:21.400 --> 00:34:32.900 vestlige stater, hun argumenterer p? denne m?ten her familie som diskurser og praksiser alts? bestemte 00:34:32.900 --> 00:34:39.199 forestillinger om familien, og bestemte m?ter ? v?re familie, p? bestemte fortellinger om slektskap, 00:34:39.199 --> 00:34:46.500 bestemte ideer om slektskap, bestemte m?ter ? praktisere slektskap p? har aldri v?rt bare private 00:34:46.500 --> 00:34:55.400 anliggender i noe samfunn men har i stedet v?rt med p? ? konstituere skape politikken og 00:34:55.400 --> 00:34:59.149 nasjonalstatene hierarkiet eller NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:34:59.149 --> 00:35:06.800 ulikhetene som er nedfelt i diskursene og praksisene mellom kj?nnene mellom menn og kvinner har p? 00:35:06.800 --> 00:35:14.500 ulikt vis fra stat til stat v?rt bygget inn i forestillingen om og praktiseringen av staten med dens lover 00:35:14.500 --> 00:35:26.300 slik har borgerne v?rt kj?nnede slik at staten v?rt et kj?nnet univers. Det betyr ikke sant at det 00:35:26.300 --> 00:35:35.900 er n?dvendig ? se for eksempel p? hvordan moderne stater praktiserer det ? lage lover det ? 00:35:35.900 --> 00:35:45.900 produsere statistikk det ? praktisere byr?krati det ? praktisere folketellinger for eksempel ? se 00:35:45.900 --> 00:35:57.100 p? p? hvilke m?ter er helt spesifikke forestillinger om seksualitet om normal seksualitet 00:35:57.100 --> 00:35:59.149 om ekteskapet om normalt ekteskap NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:35:59.149 --> 00:36:09.500 om samliv den normale familie bygget inn i den m?ten som byr?krati er skapt og gjenskapt p? den 00:36:09.500 --> 00:36:18.700 m?ten som lover lages og praktiseres p? den m?ten som folketellinger og statistikk lages og 00:36:18.700 --> 00:36:26.000 produseres p? det er det selvf?lgelig mange antropologer og andre forskere som har bedrevet 00:36:26.000 --> 00:36:33.400 empiriske studier av dette her p? hvilke m?ter man faktisk kan vise at helt spesifikke 00:36:33.400 --> 00:36:41.100 forestillinger om familien om kvinnelighet og mannlighet om relasjonen mellom menn og kvinner om seksualitet er 00:36:41.100 --> 00:36:57.000 bygget inn i moderne politiske prosesser i moderne statlige og byr?kratiske prosesser. La meg avslutte 00:36:57.000 --> 00:36:59.050 med noen NOTE Treffsikkerhet: 93% (H?Y) 00:36:59.050 --> 00:37:08.900 ord om min egen tekst p? pensum den heter masculinity and the political among dominicans: 00:37:08.900 --> 00:37:19.400 The dominican tiger. Kapitlet skrev jeg for mange ?r siden det er hentet fra samlingen Machos, 00:37:19.400 --> 00:37:25.300 Mistresses, Madonnas: Contesting the Power Latin American Gender Imagery som ble redigert av to 00:37:25.300 --> 00:37:34.400 kollegaer her i Oslo Marit Melhuus og Kristi Anne St?len som da var en bok som samlet en del ulike bidrag 00:37:34.400 --> 00:37:45.600 som hver for seg fors?kte ? vise p? hvilken m?te fortellinger forestillinger om kj?nn spiller 00:37:45.600 --> 00:37:52.200 en rolle for det ? kunne forst? maktforholdene i latinamerikanske og karibiske spansktalende 00:37:52.200 --> 00:37:59.050 samfunn. Det finnes en norsk versjon av dette NOTE Treffsikkerhet: 93% (H?Y) 00:37:59.050 --> 00:38:07.400 bidraget p? pensum som dere kan skaffe dere gjennom biblioteket, jeg publiserte en bok for mange 00:38:07.400 --> 00:38:13.000 ?r siden p? norsk p? PAX forlag som heter det vanskelig voldsbegrepet politisk liv i den dominikanske 00:38:13.000 --> 00:38:25.500 republikk og andre steder. I den boken som dere kan skaffe gjennom bibloteket s? finnes en versjon 00:38:25.500 --> 00:38:37.300 p? norsk av det samme bidraget som dere leser p? engelsk p? pensum. Jeg skal ikke si s? veldig mye om 00:38:37.300 --> 00:38:49.200 dette her alts? bare et par ting. La oss sp?rre oss hva er det jeg er mest opptatt av i dette tekstbidraget 00:38:49.200 --> 00:38:59.050 s?nn som jeg ser det som jeg har sagt allerede n?r jeg startet opp denne forelesningen dette er NOTE Treffsikkerhet: 89% (H?Y) 00:38:59.050 --> 00:39:10.300 Et empirisk drevet kapitlet som skulle v?re relativt greit ? lese og mye av det mest 00:39:10.300 --> 00:39:22.400 generelle poenget med bidraget er formulert allerede p? f?rste side gjennom dette sitatet som jeg 00:39:22.400 --> 00:39:28.800 har hengt opp her p? skjermen. La meg ta oss gjennom dette sitatet for ? 00:39:28.800 --> 00:39:34.700 tydeliggj?re hva det er jeg bruker bidraget til og er opptatt av gjennom dette bidraget. S? det jeg 00:39:34.700 --> 00:39:42.400 hevder er at bestemte forestillinger om mannlighet alts? forestillingen om god mannlighet og riktig mannlighet 00:39:42.400 --> 00:39:49.600 om maskulinitet som finnes i den amerikanske samfunnet blant dominikanere har spilt og 00:39:49.600 --> 00:39:58.700 fortsetter ? spille en sentral rolle i den mer hverdagslige NOTE Treffsikkerhet: 89% (H?Y) 00:39:58.700 --> 00:40:08.300 skapelsen og gjenskapelsen av legitimitet inkludert politisk legitimitet b?de innenfor de 00:40:08.300 --> 00:40:18.000 etablerte politiske partiene i det dominikanske samfunnet og utenfor de politiske partiene ogs? b?de 00:40:18.000 --> 00:40:24.600 innenfor og utenfor staten eller skal vi si det statlige byr?kratiske systemet. S? det jeg er opptatt av 00:40:24.600 --> 00:40:31.700 ? si med dette disse forestilling om mannlighet som er vanlige blant dominikanere som brukes hele 00:40:31.700 --> 00:40:40.600 tiden som er nedfelt i bestemte ord og uttrykk klassifikasjoner og kategoriseringer de brukes i 00:40:40.600 --> 00:40:49.100 dagliglivet de brukes i byene de brukes p? landsbygda de brukes av menn og kvinner de brukes til ? 00:40:49.100 --> 00:40:57.600 ? sette ord p? menn og tar stilling til mens handlinger med 00:40:57.600 --> 00:40:58.900 disse NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:40:58.900 --> 00:41:08.100 begrepsfestningene og disse uttrykkene og disse ordene de brukes ogs? til ? fors?ke ? gripe og forst? og si 00:41:08.100 --> 00:41:16.500 skaper mening i politiske akt?rers inkludert politiske lederes aktiviteter og handlinger s? det jeg 00:41:16.500 --> 00:41:22.500 sier videre er at ideer om mannlighet blant dominikanere utgj?r en form for dominerende 00:41:22.500 --> 00:41:33.500 Eller hegemonisk diskurs i samfunnet eller det som den franske tenkeren Pierre Bourdieu en gang kalte en 00:41:33.500 --> 00:41:41.200 s?kalt legitim problematikk og s? skriver jeg videre at en legitim problematikk bidrar til ? 00:41:41.200 --> 00:41:53.200 produsere et felt av hva som i det hele tatt er politisk tenkelig, en legitim problematikk 00:41:53.200 --> 00:41:58.650 den dominerende diskursen om mannlighet NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:41:58.650 --> 00:42:08.200 Blant dominikanere bidrar til ? etablere en slags tenkning om hva som i det hele tatt er politisk 00:42:08.200 --> 00:42:14.500 ?nskelig politisk mulig politisk tenkelig og slik sett s? bidrar den ogs? til ? avgrense og 00:42:14.500 --> 00:42:22.200 konstituere og gi form til maktrelasjonene i samfunnet og her er jo selvf?lgelig det noe som har 00:42:22.200 --> 00:42:29.300 snakket om i tidligere forelesninger at hvis noe skal v?re virkelig ikke sant for ? sitere Eric Wolf 00:42:29.300 --> 00:42:40.600 om Hegel hvis noe skal v?re virkelig s? m? det f?rst v?re mulig alts? det jeg argumenterer for her er at den 00:42:40.600 --> 00:42:48.500 diskursen om mannlighet st?r s? sterkt i det dominikanske samfunnet at den er med p? ? 00:42:48.500 --> 00:42:55.900 etablere et sett begreper om hva som er ?nskelig hva som er mulig hva som er tenkelig i det hele 00:42:55.900 --> 00:42:58.900 tatt Og Slik s? er den med p? ? forme handlings- NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:42:58.900 --> 00:43:10.700 feltet forme maktfeltet forme politikken. Blant dominikanere v?re s? skriver jeg videre her blant dominikanere s? har den 00:43:10.700 --> 00:43:20.900 legitime problematikken mannlighet bidratt eller medf?rt en bestemt innramming eller inngjerding 00:43:20.900 --> 00:43:28.400 avgrensning av samfunnets forestillinger politiske 00:43:28.400 --> 00:43:40.000 forestillingsevne kan vi si. Den har bidratt til ? gjenskape reprodusere en viss visjon av hva 00:43:40.000 --> 00:43:45.900 som i det hele tatt utgj?r den politiske virkeligheten eller for ? si det p? en annen m?te et visst 00:43:45.900 --> 00:43:55.000 antall verbale uttrykk kategoriseringer som brukes blant dominikanere i dagliglivet i samfunnet mer 00:43:55.000 --> 00:43:58.900 allminnelig for ? klassifisere menn og menns NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:43:58.900 --> 00:44:10.100 Atferd og for ? forme menn ? ?nskelig mannlig atferd slik som mot for eksempel 00:44:10.100 --> 00:44:19.800 sjener?sitet, veltalenhet, seri?sitet osv disse kategoriene de representerer og argumenterer jeg for og 00:44:19.800 --> 00:44:27.400 pr?ver ? vise i kapitlet er sett kategorier som i praksis fungerer ogs? som politiske kategorier og uttrykk 00:44:27.400 --> 00:44:34.900 kategorier som brukes hele tiden for ? gi mening til det som skjer politisk sett og slik 00:44:34.900 --> 00:44:43.700 sett fungerer som en form for legitimeringsspr?k. Igjen det jeg gj?r i kapitlet er ? fors?ke ? g? 00:44:43.700 --> 00:44:52.400 gjennom mye mer konkret dette spr?ket alts? dette spekteret av konkrete 00:44:52.400 --> 00:44:58.850 Dominikanske spanske kategorier og uttrykk NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:44:58.850 --> 00:45:04.700 som er i bruk hele tiden og hva dominikanere legger i dem og hva de bruker dem til og hvordan de bruker 00:45:04.700 --> 00:45:14.800 dem jeg eksemplifiserer hvordan de bruker dem for ? gripe politikken, et annet hovedargumentet i kapittelet 00:45:14.800 --> 00:45:27.100 dreier seg da om det som er i undertittelen the dominican tiger. Dette andre hovedargumentet det dreier 00:45:27.100 --> 00:45:37.200 seg om det f?lgende det jeg pr?ver ? vise i kapitlet er at fra 1930-tallet av i den dominikanske republikk 00:45:37.200 --> 00:45:46.000 s? har en helt bestemt kategori en helt bestemt term som brukes for ? sette for ? klassifisere 00:45:46.000 --> 00:45:55.600 mannlig atferd for ? klassifisere visse menns atferd har etablert seg som en veldig utbredt og vanlig og 00:45:55.600 --> 00:45:58.650 mye brukt kategori blant dominikanere NOTE Treffsikkerhet: 91% (H?Y) 00:45:58.650 --> 00:46:10.600 Denne kategorien er kategorien tigeren eller El tigre Dette er en kategori som jeg pr?ver ? vise i kapittelet 00:46:10.600 --> 00:46:20.000 Som kom i bruk og som har blitt mer og mer sentral og som brukes hele tiden for ? sette 00:46:20.000 --> 00:46:28.800 ord p? menns atferd ogs? p? politisk atferd og den helt element?re betydningen av hva 00:46:28.800 --> 00:46:34.700 det vil si ? v?re en tiger er at det er en som evner ? overleve en som klarer seg en som 00:46:34.700 --> 00:46:45.100 finner ut av det p? en eller annen uforklarlig m?te ? kommer ned p? f?ttene. Felles for de mennene som 00:46:45.100 --> 00:46:54.700 som blir referert til som eksempler p? tigeren eller El Tigre er at de synes ? 00:46:54.700 --> 00:46:58.700 inkarnere en form for moralsk eller NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:46:58.700 --> 00:47:09.000 Politisk makt som er grunnleggende tvetydig de synes hele tiden ? bevege seg p? grensene p? kanten men 00:47:09.000 --> 00:47:22.400 men klarer p? et vis p? ? skaffe aksept allikevel, s? igjen poenget med denne historien om tigeren 00:47:22.400 --> 00:47:32.200 i kapittelet hvis dere leser det er ? vise ikke bare det helt alminnelige at helt spesifikke ord og begreper 00:47:32.200 --> 00:47:39.700 og kategorier som brukes for ? kategorisere mannlig atferd i Dominikanske samfunn ogs? utgj?r en form for 00:47:39.700 --> 00:47:49.700 politisk spr?k et spr?k som brukes for ? skape og gjenskape legitimitet i samfunnet. Jeg pr?ver ? 00:47:49.700 --> 00:47:58.750 vise at en helt sentral del av dette spr?ket faktisk er denne kategorien el tigre at NOTE Treffsikkerhet: 92% (H?Y) 00:47:58.750 --> 00:48:08.900 Denne kategorien tigeren er en historisk skapt kategori som i seg selv har en helt spesifikk historie. Den Dominikanske 00:48:08.900 --> 00:48:20.300 Republikk ble styrt fra 1930 til 1961 i hele 31 ?r av en brutal kjent diktatorer som det er 00:48:20.300 --> 00:48:30.800 skrevet mye om, romaner ogs?. General Rafael Trujillo og ironisk nok s? omtales han av og til som 00:48:30.800 --> 00:48:41.600 den st?rste tigeren en av de alle. Dette spr?ket som jeg analyserer i dette kapitlet vil 00:48:41.600 --> 00:48:49.000 si ideen om det mannlige blant dominikanere en kan sp?rre seg det ville jeg gjort hvis jeg var dere 00:48:49.000 --> 00:48:55.800 gjelder dette fremdeles i dag? Det er en del ?r siden jeg skrev dette her og svaret p? det er ja og det 00:48:55.800 --> 00:48:58.750 finnes ikke for bare f? ?r siden s? kom NOTE Treffsikkerhet: 90% (H?Y) 00:48:58.750 --> 00:49:09.000 for eksempel en bok av en kvinnelig samfunnsforskere og litteraturviter som heter masculinity after 00:49:09.000 --> 00:49:15.600 Trujillo the politics of gender in dominican literature som kom for en fire-fem ?r siden og det er en 00:49:15.600 --> 00:49:21.600 bok som p? mange m?ter den refererer ogs? til mitt arbeid blant mange andre arbeid og den er en bok 00:49:21.600 --> 00:49:29.900 som p? mange m?ter argumenterer for at diskursen om mannlighet har aldri st?tt sterkere i den 00:49:29.900 --> 00:49:37.200 Dominikanske samfunnet som den gj?r n? mange ?r etter Trujillo d?de i 1961 s? relevansen av det jeg skriver 00:49:37.200 --> 00:49:43.700 om for ? forst? sider ved dagens Dominikanske politiske og sosiale virkelighet er vil jeg si fremdeles 00:49:43.700 --> 00:49:49.500 sv?rt sv?rt stor. OK da sier jeg takk for i dag.