Hvorfor velge denne retningen?

?nsker du ? jobbe med malerier? Utdann deg til malerikonservator!

Utdann deg til malerikonservator

P? malerikonservering l?rer du om hvordan malerier har blitt fremstilt, hvordan du konserverer typiske skader og hvordan du kan skrive om dette: Du f?r med andre ord kunnskap om hvordan de vanligste maleriskader blir analysert, dokumentert og behandlet.

Studiet presenterer deg for fagets grunnlagsproblemer: I hvilken grad du kan vite noe om forandringsprosesser, hvilke forandringer som m? aksepteres og hvilke som b?r behandles. Du f?r ogs? dybdekunnskap om konservering av nordeuropeisk oljemaleri.

Tidligere studenter

Bildet viser et oljemaleri av en mann i lys rosa frakk, f?r og etter konserveringsbehandling. Bildet til venstre har et motiv som er mye mer uklart enn versjonen til h?yre, og versjonen til venstre har flere skader.
Foto: Kaye Patrice Asuncion.

Kaye Patrice Asuncions oppgave ?The remedial conservation of an eighteenth-century painting on canvas. Sustainable surface cleaning systems for use on unvarnished oil paints.? ble levert v?ren 2022 og omhandler konserveringsbehandlingen av et 1700-talls ufernissert pendant-maleri p? lerret. Oppgaven vektlegger overflaterensingen av maleriet med fokus p? ? finne rensemetoder som er b?rekraftige. B?rekraft i konservering ble derfor et sentralt tema i oppgaven. Kaye hospiterte ved Nasjonalmuseet etter masteroppgaven var levert. Bildene viser maleriet f?r og etter Kayes behandling.

Bildet viser et oljemaleri av en mann som holder en bok og ser opp mot venstre hj?rne av maleriet, f?r og etter konserveringsbehandling. Bildet til venstre har skader, krakelert overflate og er dekket av st?v, og motivet synes d?rligere enn versjonen til h?yre.
Foto: Helle Hallingskog-Hujala.

Helle Hallingskog-Hujalas leverte oppgaven ?Unders?kelser og konservering av et oljemaleri p? lerret? v?ren 2022. F?r behandling hadde maleriet en rekke skader og var tilsl?rt av st?v og smuss, som gjorde at det var vanskelig ? se motivet. Hovedproblemstillingen i oppgaven var ? gj?re motivet mer tilgjengelig for publikum gjennom rensing og utbedring av skadene i malerioverflaten. I tillegg ble det utf?rt strukturelle behandlinger for ? sikre den videre bevaringen av maleriet. Helle hospiterte ved NIKU i sitt praksissemester. Bildet over viser maleriet f?r og etter Helles behandling. Maleriet tilh?rer Drammens Museum.

Publisert 17. nov. 2023 11:05 - Sist endret 11. jan. 2024 13:05