L?sningsforslag ukeoppg. 10: 24. okt - 30. okt (INF1000 - H?st 2013)

_中国竞猜网_中国足彩网-足球推荐

Oppgavesettet: Ukeoppgaver 10.

[N?kkeloppg.]: Oppgave merket med n?kkelsymbol er plukket ut som spesielt representativ for de viktigste temaene fra ukens forelesning, og alle b?r ha som minimumsm?l ? l?se denne selvstendig.

 

Oppgave 1 - HashMap: Hva skrives ut?

(Se oversikten p? side 190 i l?reboka)

import java.util.*;
class Personer {
    public static void main(String[] args) {
    HashMap <String, Person> register = new HashMap <String, Person> ();

    Person p1 = new Person("Ida", 19);
    Person p2 = new Person("Lars", 21);

    register.put(p1.navn, p1);
    register.put(p2.navn, p2);

// a)
    Person p = register.get("Ida");
    System.out.println(p.navn + p.alder);

// b)
    for (String s : register.keySet()) {
        System.out.println(s);
    }
// c)
    p1.alder = 24;
    for (Person p3 : register.values()) {
        System.out.println(p3.navn + ":" + p3.alder);
    }
// d)
    if (register.containsValue(p2) && ! register.containsKey("Elin")) {
        System.out.println(true);
    }
// e)
    register.remove("Lars");
    System.out.println(register.size() + " - " + register.isEmpty());
// f)
    System.out.println(register.remove("Ida") == null);
    System.out.println(register.remove("Ida") == null);
    }
}

class Person {
    String navn;
    int alder;

    Person(String navn, int alder) {
    this.navn = navn;
    this.alder = alder;
    }
}

L?sningsforslag

KJ?REEKSEMPEL
$ java Personer
Ida19
Lars
Ida
Lars:21
Ida:24
true
1 - false
false
true

Oppgave 2 - Bank.java: Array vs. HashMap

a) F?lgende program viser et enkelt banksystem med en array kontoer[], og metoder for ? finne en konto vha. navn til eieren og vha. kontonummer. Skriv om programmet slik at det bruker en HashMap i stedet for arrayen kontoer[]. I f?rste omgang lager vi én HashMap, med personnavn som n?kkel og et Konto-objekt som verdi, deklarert slik: HashMap kontoFraNavn = new HashMap();

Hvilke fordeler og ulemper f?r vi av ? bruke HashMap her? Hva kan variabelen antKontoer erstattes med i programmet? (Anta forel?pig at personnavnene er unike og at hver person bare kan ha én konto i banken.)

class Konto {
    int nr; // kontonummer
    String navn; // eier
    int saldo;

    Konto(int nr, String navn, int saldo) {
    this.nr = nr;
    this.navn = navn;
    this.saldo = saldo;
    }

    void settInn(int innskudd) {
    saldo = saldo + innskudd;
    }
}

class Bank {
    Konto[] kontoer = new Konto[1000];
    int antKontoer = 0;

    public static void main(String[] args) {
    Bank b = new Bank();
    }

    Bank() {
        ?pneNyttKonto(530010, "Nils", 4000);
        ?pneNyttKonto(720020, "Elin", 8000);
        ?pneNyttKonto(910030, "Tina", 9000);

        Konto k = finnKontoFraNavn("Elin");
        System.out.println("Elins kontonr: " + k.nr + ", saldo: " + k.saldo);

        k = finnKontoFraNr(530010);
        System.out.println("Kontonr. " + k.nr + " tilh?rer " + k.navn);
    }

    void ?pneNyttKonto(int nr, String navn, int saldo) {
        Konto k = new Konto(nr, navn, saldo);
        kontoer[antKontoer] = k;
        antKontoer++;
    }

    Konto finnKontoFraNavn(String navn) {
    for (int i = 0; i < antKontoer; i++) {
        if (kontoer[i].navn.equals(navn)) {
           return kontoer[i];
        }
    }
    return null;
    }

    Konto finnKontoFraNr(int kontonr) {
    for (int i = 0; i < antKontoer; i++) {
        if (kontoer[i].nr == kontonr) {
        return kontoer[i];
        }
    }
    return null;
    }
}

KJ?REEKSEMPEL:
Elins kontonr: 720020, saldo: 8000
Kontonr. 530010 tilh?rer Nils

L?sningsforslag

    
import java.util.*;

class Konto {
    int nr; // kontonummer
    String navn; // eier
    int saldo;
    Konto(int nr, String navn, int saldo) {
        this.nr = nr;
        this.navn = navn;
        this.saldo = saldo;
    }
    void settInn(int innskudd) {
        saldo = saldo + innskudd;
    }
}

class Bank2 {
    HashMap <String, Konto> kontoFraNavn = new HashMap <String, Konto>();
    HashMap <String, Konto> kontoer = new HashMap <String, Konto>();

    public static void main(String[] args) {
        Bank2 b = new Bank2();
    }

    Bank2() {
        ?pneNyttKonto(530010, "Nils", 4000);
        ?pneNyttKonto(720020, "Elin", 8000);
        ?pneNyttKonto(910030, "Tina", 9000);

        Konto k = finnKontoFraNavn("Elin");
        System.out.println("Elins kontonr: " + k.nr + ", saldo: " + k.saldo);

        k = finnKontoFraNr(530010);
        System.out.println("Kontonr. " + k.nr + " tilh?rer " + k.navn);

        System.out.println("Antall kontoer: " + kontoer.size());
        avsluttKonto(k);

        System.out.println("Fins kontoen n??: " + kontoer.containsValue(k));
        System.out.println("Antall kontoer n?: " + kontoer.size());
    }

    void ?pneNyttKonto(int nr, String navn, int saldo) {
        Konto k = new Konto(nr, navn, saldo);
        kontoFraNavn.put(navn, k);
        kontoer.put("" + nr, k);
    }

    Konto finnKontoFraNavn(String navn) {
        return kontoFraNavn.get(navn);
    }

    Konto finnKontoFraNr(int kontonr) {
        return kontoer.get("" + kontonr);
    }

    void avsluttKonto(Konto k) {
        kontoFraNavn.remove("" + k.nr);
        kontoer.remove("" + k.nr);
    }
}

KJ?REEKSEMPEL:

Elins kontonr: 720020, saldo: 8000
Kontonr. 530010 tilh?rer Nils
Antall kontoer: 3
Fins kontoen n??: false

bLag en HashMap til, kalt kontoer, hvor du bruker som n?kkel kontonummeret konvertert til String, og fortsatt Konto-objektene som verdi. Vis at metoden finnKontoFraNr() blir enklere n?. Videre tenk deg at vi skal ha en metode for ? fjerne en konto. F?lgende kode viser hvordan det kan gj?res med arrayer. Hvor mange programsetninger trengs det n?r vi bruker én HashMap i stedet? Og med to?

// kontoer[] og flytte alle kontoene med h?yere indeks en plass ned.
boolean funnet = false;
for (int i = 0; i < antKontoer && !funnet; i++) {
    if (kontoer[i] == k) {
        funnet = true;
        for (int j = i; j < antKontoer - 1; j++) {
            kontoer[j] = kontoer[j + 1];
        }
        antKontoer--;
        }
    }
}

L?sningsforslag

Se del a)

c) Disse oppgavene har begrensningen at personnavnene m? v?re unike og at hver person bare kan ha én konto i banken. Hvordan ville man unng?tt disse begrensninger i et mer avansert system? Hvilke fordeler og ulemper ser du av ? bruke HashMap-er i stedet for 2D-arryaer i Oblig 3? (foresl? mulige n?kkel/verdi-kombinasjoner). Hint: Se avsnitt 9.11 p? side 191 i l?reboka for forskjellene mellom arrayer og HashMap-er.

L?sningsfoslag

I store systemer passer det bedre ? ha personnummer som n?kkel eller noe annet som er unikt for hver verdi, i stedet for navn alene. Verdi kan v?re et Person-objekt, som i sin tur kan ha en objektvariabel av type HashMap som refererer til alle kontoene for personen. Hvis programmet trenger ? finne personer ut fra navn s? kan man likevel bruke navn som n?kkel i en tilleggs-HashMap, som f.eks. kan ha som verdi en HashMap over personene med det navnet.

Arrayer passer best ? bruke n?r maks. antall elementer er kjent p? forh?nd, n?r vi trenger en gitt rekkef?lge p? dataene, og n?r indeksene er numeriske. HashMap er bedre n?r maks. antall elementer er ukjent, eller man trenger ? sl? opp i dataene vha. "indekser" som er noe annet enn tall (f.eks. tekster), og n?r rekkef?lgen p? dataene ikke er avgj?rende. Med HashMap m? dataene v?re objekter (pekere), ikke primitive typer, men det finnes objekt-typer for alle de primitive: Integer, Double, Character, Boolean.

 

Oppgave 4 - Kort og Kortstokk

 

Programmer enum Type, som kan v?re Hjerter, Ruter, Spar eller Kl?ver. Programmer ogs? public enum Kort, som inneholder en Type og et tall mellom 1-13, og en klasse Kortstokk. Kortstokken skal ta vare p? 52 Kort i en beholder (f.eks et array). Programmer en "dealer" som har en kortstokk og skal ha metoder for ? kontrollere at alle spillekortene er i Kortstokken og denne skal returnere true hvis kortstokken kan brukes og false hvis kort mangler. Videre skal Dealeren ha metoder for ? stokke kortstokken - dette skal da bytte om p? rekkef?lgen i Kortstokkens beholder (tips bruk Random.nextInt(52) for ? finne ut hvilken plass) og for ? dele ut kortene. Dette skal i f?rste omgang bare skrive ut rekkef?lgen av kortene til skjerm. Lag en metode i Kortstokk som oppretter sine kort og en metode bruk. Bruk random for ? finne ut om noen kort blei tapt (og evt hvilke) under bruk. I s?fall m? du sette dette kortets plass i beholderen tom.

 

L?sningsfoslag

 

Forslag p? hvordan oppgaven kan l?ses ved hjelp av enum

import java.util.Random;

public class EnumCardSimulation {
    public static void main(String[] args) {
	Kortstokk ks = new Kortstokk();

	System.out.println("--- Lager kortstokken");
	ks.makeDeck();

 	System.out.println("\n--- Skriver ut kortstokken");
	ks.printDeck();

	System.out.println("\n--- Stokker kortstokken");
	ks.dealer.shuffle(ks.deck);

	System.out.println("\n--- Skriver ut kortstokken");
	ks.printDeck();

	System.out.println("\n--- Sjekker om kortstokken er komplett");
	ks.dealer.validate(ks.deck);

	System.out.println("\n--- \"Spiller\" med kortstokken");
	ks.playWithDeck();

	System.out.println("\n--- Sjekker om kortstokken er komplett");
	ks.dealer.validate(ks.deck);

	System.out.println("\n--- Skriver ut kortstokken");
	ks.printDeck();
    }
}

class Kortstokk {
    Kort[] deck;
    Dealer dealer;

    Kortstokk() {
	deck = new Kort[52];
	dealer = new Dealer();
    }

    /**
     * Lager en komplett kortstokk med alle de 52 unike kortene.
     */
    void makeDeck() {
	for (int i = 0; i < 52; i++) {
	    deck[i] = Kort.getCard(i);
	}
    }

    /**
     * Simulerer lek med kortstokken, kart kan (og mest sannsynlig)
     * mistes, det vil si at noen kort vil bli dobbelt opp og
     * overskrive andre kort (s? helt riktig simulering blir det ikke,
     * ettersom det "plutselig" kommer flere like kort)
     */
    void playWithDeck() {
	Random r = new Random();

	for (int i = 0; i < 52; i++) {
	    // Henter ut tilfeldig kort og legger de inn i kortstokken
	    deck[i] = Kort.getCard(r.nextInt(52));
	}
    }

    /**
     * Skriver ut hele kortstokken
     */
    void printDeck() {
	for (Kort k : deck) {
	    System.out.println(k);
	}
    }
}

class Dealer {

    /**
     * Sjekker om kortstokken inneholder alle de 52 forskjellige
     * kortene.
     *
     * @return true om kortstokken er komplett (og riktig)
     */
    boolean validate(Kort[] deck) {
	/* Denne boolske arrayen simulerer alle kortene i kortstokken,
	 * den er som standard initialisert til "false" p? alle plassene */
	boolean[] found = new boolean[52];
	boolean completeDeck = true;

	for (int i = 0; i < deck.length; i++) {
	    /* Metoden cards[i].ordinal() henter ut verdien til kortet
	     * p? plass "i", om det er flere kort av samme type vil
	     * flere kort ha samme verdi, og dermed vil vi f? "huller"
	     * (alts? plasser i arrayen) som er false
	     */
	    found[deck[i].ordinal()] = true;
	}

	for (int i = 0; i < found.length; i++) {
	    if (!found[i] ) {
		System.out.println("Stokken mangler: " + Kort.getCard(i));
		completeDeck = false;
	    }
	}

	if (completeDeck) {
	    System.out.println("Stokken er komplett");
	}
	return completeDeck;
    }

    /**
     * Stokker en kortstokk. Ingen kort g?r tapt, men de vil
     * sannsynligvis endre plassering (bruker Random-klassen til ?
     * finne nye tilfeldige plasseringer p? kortene).
     *
     * @see swap
     * @return den samme kortstokken som ble sent inn
     */
    Kort[] shuffle(Kort[] deck) {
	Random r = new Random();

	for (int i = 0; i < 52; i++) {
	    swap(deck, i, r.nextInt(52));
	}

	return deck;
    }

    /**
     * Bytter om p? plasseringen p? to kort i en kortstokk.
     *
     * @param cards Korstokken som det skal byttes kort i
     * @param i f?rste kort som skal byttes
     * @param j andre kort som skal byttes
     */
    void swap(Kort[] deck, int i, int j) {
	Kort temp = deck[i];
	deck[i] = deck[j];
	deck[j] = temp;
    }
}

enum Type {
    Hearts, Diamond, Spades, Clubs;
}

enum Kort {
    Hearts1(1, Type.Hearts),
    Hearts2(2, Type.Hearts),
    Hearts3(3, Type.Hearts),
    Hearts4(4, Type.Hearts),
    Hearts5(5, Type.Hearts),
    Hearts6(6, Type.Hearts),
    Hearts7(7, Type.Hearts),
    Hearts8(8, Type.Hearts),
    Hearts9(9, Type.Hearts),
    Hearts10(10, Type.Hearts),
    Hearts11(11, Type.Hearts),
    Hearts12(12, Type.Hearts),
    Hearts13(13, Type.Hearts),
    Spades1(1, Type.Spades),
    Spades2(2, Type.Spades),
    Spades3(3, Type.Spades),
    Spades4(4, Type.Spades),
    Spades5(5, Type.Spades),
    Spades6(6, Type.Spades),
    Spades7(7, Type.Spades),
    Spades8(8, Type.Spades),
    Spades9(9, Type.Spades),
    Spades10(10, Type.Spades),
    Spades11(11, Type.Spades),
    Spades12(12, Type.Spades),
    Spades13(13, Type.Spades),
    Clubs1(1, Type.Clubs),
    Clubs2(2, Type.Clubs),
    Clubs3(3, Type.Clubs),
    Clubs4(4, Type.Clubs),
    Clubs5(5, Type.Clubs),
    Clubs6(6, Type.Clubs),
    Clubs7(7, Type.Clubs),
    Clubs8(8, Type.Clubs),
    Clubs9(9, Type.Clubs),
    Clubs10(10, Type.Clubs),
    Clubs11(11, Type.Clubs),
    Clubs12(12, Type.Clubs),
    Clubs13(13, Type.Clubs),
    Diamond1(1, Type.Diamond),
    Diamond2(2, Type.Diamond),
    Diamond3(3, Type.Diamond),
    Diamond4(4, Type.Diamond),
    Diamond5(5, Type.Diamond),
    Diamond6(6, Type.Diamond),
    Diamond7(7, Type.Diamond),
    Diamond8(8, Type.Diamond),
    Diamond9(9, Type.Diamond),
    Diamond10(10, Type.Diamond),
    Diamond11(11, Type.Diamond),
    Diamond12(12, Type.Diamond),
    Diamond13(13, Type.Diamond);


    private int value;
    private Type color;

    Kort(int value, Type color) {
	this.value = value;
	this.color = color;
    }

    static Kort getCard(int value) {
	for (Kort k : values()) {
	    if (k.ordinal() == (value))
		return k;
	}
	return null;
    }

    public String toString() {
	return color + " " + value;
    }
}

 

Tilbakemelding p? dette oppgavesettet kan du sende mail til ingridgg [a] ifi.uio.no

 

Publisert 21. nov. 2013 10:23 - Sist endret 21. nov. 2013 10:36